IKLAN

Cari Blog Ini

Jumaat, April 07, 2006

Bunuh



Rumah aku di kampung banyak lipas. Sampai pejam mata pun aku nampak garisan-garisan lipas.


Saya bukan orang yang baik. Saya pernah berfikir membunuh diri. Tetapi saya penakut. Kena cucuk dengan doktor pun saya tak pandang. Kerana itu saya batalkan niat tidak murni itu. Ketika itu saya ingin membunuh diri kerana bosan campur sunyi tak ada awek. Saya mengingat puisi Chairil Anwar, "Bukan nasibku membagi nasib / nasib adalah kesunyian masing-masing."

Dan aku membaca terjemahan puisi-puisi berahi penyair Sanskrit: "Kasihan penyair itu. Ia fikir bulan itu wajah kekasihnya."

Kerana sunyi aku selalu terperasankan benda-benda kecil dan membaca buat mengubat sunyi yang jahat itu. Adikku suka komik. Aku membaca komik-komik Hong Kong dan tanah air yang dibikin secara indie. Adikku suka muzik. Aku membaca majalah-majalah tentang muzik. Dan kami sama-sama suka lukisan. Cuma aku yang tangan keras. Maka aku selalu memerhatikan ia melukis. Kadangkala aku juga melukis tetapi itu tidak pernah kutunjukkan pada sesiapa. Aku melukis atau menconteng aku tidak pasti. Tapi aku benar suka warna.

Aku hidup dalam keluarga kecil dan tidak terbiasa dengan keluarga besar. Aku hanya punya seorang adik yang beza umurnya enam tahun dengan aku. Tiada lagi saudara lain. Ayah dan ibuku. Keluarga kami sangat tenang. Rumah kami agak besar di kampung dan laman depannya kosong. Kesunyian dan kebosanan itu tidak mengapa-apakan aku.

Lingkungannku talah mengkayakan imaginasiku, khayalanku. Aku tidak pernah bosan berkhayal dan melepaskan pertanyaan dan keraguan. Ketika menganggur, setiap hari aku menulis dan pergi ke perpustakaan di Arau atau Kangar.

Teman sekolah menengah aku yang gila selalu datang rumah dan tidak mahu pulang. Bila aku ke library dia akan ikut. Tapi itu dia tidak pernah tahan lama. Aku bahagian sunyi lagi. Aku seperti orang lain. Seperti tidak normal. Seringkala di library itu hanya aku dan beberapa orang saja budak-budak yang sudah tamat sekolah. Orang kampung kami fikir, library untuk budak sekolah saja.

Di jalan aku naik motor pelan-pelan dan hujan selalu turun di petangnya. Aku selalu basah bila sampai di rumah.

Kalau aku menulis sepanjang itu, nyatalalah aku sedang boring tahap gila.

Aku boring politik, bunyi SMS, bunyi telefon, tengok muka manusia. Aku nak bantal, nak tidur. Nak tengok VCD. Nak baca majalah. Dengar radio. Menaip apa yang kusuka. Berkhayal. Nak maki politikus. Nak baca suratkhabar. Nak merokok dekat beranda rumah. Nak makan candlelight dinner dengan bini. Nak tengok wayang. Nak jogging di Tasik Perdana.

Dan lain-lain.

IKLAN

Terdapat ralat dalam alat ini

Label

Personal (47) Filem (42) Politik (32) Budaya (21) Sastera (21) Kreatif (16) Agama (15) Blogzine republik KATA (14) Artikel (11) Buku (11) Jalan Telawi (11) Meor Yusof Aziddin (11) Pekak (11) Pendidikan (9) Pencerahan (8) Sejarah (8) Cinta (7) Kewartawanan (7) Lagu (7) Sajak (7) Bahasa (6) Belasungkawa (6) Jimadie Shah Othman (6) Media (6) Teater (6) Blog Foto (5) Deaf Cultures (5) Fiksyen (5) MySL (5) Subversif (5) Anwar Ibrahim (4) Foto (4) Islam (4) Komuniti Pekak (4) Lao Zi (4) Maskara (4) Puisi (4) Tao (4) society (4) Adi Putra (3) Bahasa Isyarat (3) Carutan (3) Cerpen (3) Folk (3) Kemanusiaan (3) Metafizik (3) Rumah Pena (3) A Samad Ismail (2) Ahmad Kamal Abu Bakar (2) Aidil Fitri (2) Amin Iskandar (2) Anugerah Khatulistiwa (2) BN Perikatan (2) Catatan Pinggir (2) Daiyan Trisha (2) Demo (2) Drama (2) Etika (2) Gambar (2) Hamsad Rangkuti (2) Ili Farhana (2) Islam dan Pluralisme (2) Jepun (2) Karam Sikh (2) Komedi (2) Maskara 7 (2) Mikon (2) Mingguan Wasilah (2) Novel (2) PRU 12 (2) Pantun (2) Pas (2) Pramoedya Ananta Toer (2) Sastera Underground (2) Seni Multimedia (2) Seni Persembahan (2) Soceity (2) Sosial (2) Tanggapan (2) Tidak dikategorikan (2) Travelog (2) Utusan Malaysia (2) Yahudi (2) lagu raya (2) pop (2) sam ahmad (2) 'Mantan' Sasterawan Negara (1) 10 x 10: 100 Minutes to Change the World (1) 127 Hours (1) 1957: Hati Malaya (1) 1998 (1) 300 (1) 9 Naga (1) A. Samad Said (1) AEI (1) Ahadiat Akashah (1) Al-Hidayah (1) Allah (1) Amerika Syarikat (1) Amiena Rev (1) Ana Raffali (1) Antara-Agama (1) Apuke (1) Aron Ralston (1) Ashutosh Gowarika (1) Astro (1) BERSIH (1) Balik Pulau (1) Berhala (1) Berita Harian (1) Bibir Dalam Pispot (1) Black 14 (1) Blog (1) Bumi Manusia (1) Bunyi (1) Chairil Anwar (1) Chamil Wariya (1) China (1) Cowboys and Aliens (1) DAP (1) Danny Boyle (1) Datuk (1) Democrat (1) Demonstrasi (1) Denias (1) Dominic Sena (1) Ezam Mohd Noor (1) Fikh Wanita (1) Free Burma (1) Fun (1) GAPENA (1) Gangguan Teksual (1) Gerak (1) Goenawan Mohamad (1) HINDRAF (1) Harry Potter (1) Hassan Abdul Karim (1) Hindi (1) Hollowood (1) Hollywood (1) Ibrani (1) Interview (1) Istana (1) James Franco (1) Jodha (1) KTBM (1) Kakiscript Playwright Competition (1) Karya (1) Katholik (1) Keadilan (1) Kebab Connection (1) Kebebasan Kreatif (1) Komputer (1) Komrad (1) Korea (1) Kristian (1) Kung Fu Dunk (1) La Nuit des Caligraphes (1) Makanan (1) Malaysian Book of Records (1) Mamat Khalid (1) Man Laksa (1) Manga (1) Manifesto (1) Mary Magdalena (1) Mat Sentul (1) Melaka (1) Merdeka (1) Muzik (1) Napoleon (1) Naskhah (1) Negaraku (1) Negarakuku (1) Nick Murphy (1) Nicolas Cage (1) Nopen (1) Novel bersiri (1) Obama (1) P. Ramlee (1) PKN (1) PKR (1) PRM (1) Pakatan (1) Pantoum (1) Papua (1) Pemanasan global (1) Pena (1) Pendidikan Khas (1) Penulis (1) Pilihan Raya (1) Politik Baru YB J (1) Potret (1) Prima (1) Progresive Folk (1) Promosi (1) Psikologi (1) Puchong (1) Pulau Pinang (1) Pushna (1) Rajinikhan (1) Rasuah (1) Razak Moheidin (1) Reformasi (1) Republican (1) Revolusi Kebudayaan (1) Ria (1) Rise of the Planet of the Apes (1) Rock (1) Ron Howard (1) Rudi Soedjarwo (1) Sarawak (1) Sasterawan Negara (1) Satira (1) Season of the Witch (1) Semusim di Neraka (1) Shah Rukh Khan (1) Shamsiah Mohd No (1) Sharif Shaa'ri (1) Shuffle (1) Siasah (1) Sivaji the Boss (1) Soekarno (1) Sosialis (1) SoundCloud (1) Subbudaya (1) Sucker Punch (1) Sukan (1) Syed Husin Ali (1) TV Realiti (1) Taiwan (1) Teman Muhasabah (1) The Da Vinvi Code (1) The Last Life in Universe (1) The Warlords (1) Turki (1) Umno (1) Umno PKR (1) Video (1) Wayang Pacak (1) Woman On Top (1) Xiu Xiu (1) Yeshoshafat Harkabi (1) Yusmadi Yusoff (1) Zack Snyder (1) Zaid Ibrahim (1) adiwira (1) arahkiri (1) berani bercinta (1) dendang buat ibu (1) duta solaris (1) entri yang pernah ditarik balik (1) gig (1) ingin jadi manusia (1) instrumental (1) iseekmusic (1) kotak hitam 5.0 (1) malay mail (1) moi last von (1) puisi jadi senjata (1) ramadan (1) satuarah (1) single (1) zulfikar samsuri (1)