IKLAN

Cari Blog Ini

Sabtu, April 29, 2006

Untuk Ye Sha yang Berani

Photobucket - Video and Image Hosting

Siapa yang menafikan bahawa Michelle Saram itu cantik ternyatalah bahawa orang itu buta. Barang siapa yang mampu mengatakan gadis Temasik ini tidak cantik ternyatalah orang itu gay, homeksual atau mati pucuk.

Sejak orang bercakap tentang drama-drama panjang pelakon-pelakon yang matanya sepet seperti Winter Sonata, aku tak pernah teringin nak tengok. Tetapi sejak aku menikah, aku menemukan satu set drama Taiwan Meteor Garden II. Ini bukan kali pertama, bukan yang terlalu asing. Aku pernah membaca komiknya dan aku dapati cerita itu membosankan macam cerita budak perempuan, macam Sailormoon.

Emme kata cerita ini best dan dia semalam balik kampung ada majlis Maulud Nabi di Taman Desa Harta Permai, Pontian. Maka tinggallah aku seorang di rumah, seperti biasa menyusun kesibukan-kesibukan.

Photobucket - Video and Image Hosting

Aku sangat lapar nasik dan aku tidak keluar untuk makan sehari lebih. Aku cuma makan coklat yang bapa mertua aku beli di Langkawi, keropok majlis perpisahan adik ipar aku di tempat kerja dan Maggie yang sentiasa ada di rumah. Aku cuma keluar membeli sekotak rokok. Aku sunyi sekali bila bini aku pergi. Aku rindu dia sangat.

Aku pun mulalah menulis. Aku menulis skrip drama dan artikel. Aku bermain games yang tak habis-habis. Maka aku terlalu bosan. Sejak semalam aku pun menghabiskan CD Meteor Garden II walaupun aku tak pernah tonton episodnya yang pertama.

Meteor Garden II adalah cerita yang bagus sekali. Banyak shot yang cantik dan menarik. Michelle memerankan watak Ye Sha dengan berkesan dan dia cantik sekali. Aku suka dia. Aku suka perempuan yang begitu. Aku suka tengok dia ketawa. Aku suka cara dia berpakaian dan aku lihat dia tidak kekok melukis. Tidak seperti berlakon dan dibuat-buat. Matanya menyala-nyala dan dia pandai merenung.

Ye Sha adalah Putri Budan yang ingin melancong ke seluruh dunia. Dia bosan dengan tatacara di istana, seperti Sindarta Gautama barangkali, memilih hidup seperti pengemis walau berasal dari keluarga bangsawan. Ye Sha belajar makna kesetiaan dan persahabatan.

Kemudian ia bertemu Dao Ming Si, anak kaya yang lupa ingatan. Jatuh cinta dan sering menafikan. Ia memimpin Ah Si ke Taiwan mencari semula ingatan tetapi Ah Si atau nama barunya Ah Xing memilih menghindarkan ingatan itu. Ia memilih Ye Sha dan menafikan San Chai, perempuan muda dengan semangat rumputan yang pernah dicintainya dengan sepenuh hati.

Puteri Budan itu akhirnya bertunang dengan anak keluarga Dao. Mereka masuk ke istana dingin dan ia bersahabat mesra dengan San Chai. Ia berkira-kira memulihkan ingatan Ah Si, kepala F4--samseng sekolah Ying De yang disegani. F4 jadi lagenda.

Ye Sha akhirnya memilih mencintai Ah Xingnya. Gadis rumputan San Chai balik ke kampung dan kehilangan dompet.Ah Xing telah tersedar tapi tetap dengan pendiriann bahawa perkara yang tidak penting, orang yang tidak penting walaupun dapat diingati akan tetap dilupakan kembali.

Ye Sha, ajalnya akan sampai. Tapi dalam saat singkat itu mereka bahagia. Pasangan yang paling cocok, keluarga Dao yang kaya dan Kerajaan Budan yang mulia. Masih ada tiga keping VCD tapi aku tidak mahu menontonnya lagi. Aku harap cerita itu tamat di sini. Aku tidak sampai hati membiarkan kesedihan untuk Ye Sha, gadis cantik, berbakat dan ketawanya bisa membuatkan laki-laki tewas. Aku ingin Ye Sha berbahagia. Tetapi bini aku sudah cerita bahawa akhirnya Dao Ming Si akan menikah dengan San Chan yang ia kenal sejak di kolej Ying De. Malangnya.

Aku tidak tahu, aku menonton Meteor Gaeden atau Ye Sha yang Berani.

Terlalu sukar untuk kamu faham 20 keping VCD itu dalam satu entri blog. Oleh itu biar saja kamu tahu bahawa Ye Sha itu canting.

Ada sebutir bintang di langit bernama Ye Sha yang Berani. Enak ditonton dengan sebiji air kelapa yang kemudian ditebuk menjadi mata dan mulut dan diletakkan lilin di dalamnya.

Ada sebutir bintang di langit bernama Ye Sha yang berani.

IKLAN

Terdapat ralat dalam alat ini

Label

Personal (47) Filem (42) Politik (32) Budaya (21) Sastera (21) Kreatif (16) Agama (15) Blogzine republik KATA (14) Artikel (11) Buku (11) Jalan Telawi (11) Meor Yusof Aziddin (11) Pekak (11) Pendidikan (9) Pencerahan (8) Sejarah (8) Cinta (7) Kewartawanan (7) Lagu (7) Sajak (7) Bahasa (6) Belasungkawa (6) Jimadie Shah Othman (6) Media (6) Teater (6) Blog Foto (5) Deaf Cultures (5) Fiksyen (5) MySL (5) Subversif (5) Anwar Ibrahim (4) Foto (4) Islam (4) Komuniti Pekak (4) Lao Zi (4) Maskara (4) Puisi (4) Tao (4) society (4) Adi Putra (3) Bahasa Isyarat (3) Carutan (3) Cerpen (3) Folk (3) Kemanusiaan (3) Metafizik (3) Rumah Pena (3) A Samad Ismail (2) Ahmad Kamal Abu Bakar (2) Aidil Fitri (2) Amin Iskandar (2) Anugerah Khatulistiwa (2) BN Perikatan (2) Catatan Pinggir (2) Daiyan Trisha (2) Demo (2) Drama (2) Etika (2) Gambar (2) Hamsad Rangkuti (2) Ili Farhana (2) Islam dan Pluralisme (2) Jepun (2) Karam Sikh (2) Komedi (2) Maskara 7 (2) Mikon (2) Mingguan Wasilah (2) Novel (2) PRU 12 (2) Pantun (2) Pas (2) Pramoedya Ananta Toer (2) Sastera Underground (2) Seni Multimedia (2) Seni Persembahan (2) Soceity (2) Sosial (2) Tanggapan (2) Tidak dikategorikan (2) Travelog (2) Utusan Malaysia (2) Yahudi (2) lagu raya (2) pop (2) sam ahmad (2) 'Mantan' Sasterawan Negara (1) 10 x 10: 100 Minutes to Change the World (1) 127 Hours (1) 1957: Hati Malaya (1) 1998 (1) 300 (1) 9 Naga (1) A. Samad Said (1) AEI (1) Ahadiat Akashah (1) Al-Hidayah (1) Allah (1) Amerika Syarikat (1) Amiena Rev (1) Ana Raffali (1) Antara-Agama (1) Apuke (1) Aron Ralston (1) Ashutosh Gowarika (1) Astro (1) BERSIH (1) Balik Pulau (1) Berhala (1) Berita Harian (1) Bibir Dalam Pispot (1) Black 14 (1) Blog (1) Bumi Manusia (1) Bunyi (1) Chairil Anwar (1) Chamil Wariya (1) China (1) Cowboys and Aliens (1) DAP (1) Danny Boyle (1) Datuk (1) Democrat (1) Demonstrasi (1) Denias (1) Dominic Sena (1) Ezam Mohd Noor (1) Fikh Wanita (1) Free Burma (1) Fun (1) GAPENA (1) Gangguan Teksual (1) Gerak (1) Goenawan Mohamad (1) HINDRAF (1) Harry Potter (1) Hassan Abdul Karim (1) Hindi (1) Hollowood (1) Hollywood (1) Ibrani (1) Interview (1) Istana (1) James Franco (1) Jodha (1) KTBM (1) Kakiscript Playwright Competition (1) Karya (1) Katholik (1) Keadilan (1) Kebab Connection (1) Kebebasan Kreatif (1) Komputer (1) Komrad (1) Korea (1) Kristian (1) Kung Fu Dunk (1) La Nuit des Caligraphes (1) Makanan (1) Malaysian Book of Records (1) Mamat Khalid (1) Man Laksa (1) Manga (1) Manifesto (1) Mary Magdalena (1) Mat Sentul (1) Melaka (1) Merdeka (1) Muzik (1) Napoleon (1) Naskhah (1) Negaraku (1) Negarakuku (1) Nick Murphy (1) Nicolas Cage (1) Nopen (1) Novel bersiri (1) Obama (1) P. Ramlee (1) PKN (1) PKR (1) PRM (1) Pakatan (1) Pantoum (1) Papua (1) Pemanasan global (1) Pena (1) Pendidikan Khas (1) Penulis (1) Pilihan Raya (1) Politik Baru YB J (1) Potret (1) Prima (1) Progresive Folk (1) Promosi (1) Psikologi (1) Puchong (1) Pulau Pinang (1) Pushna (1) Rajinikhan (1) Rasuah (1) Razak Moheidin (1) Reformasi (1) Republican (1) Revolusi Kebudayaan (1) Ria (1) Rise of the Planet of the Apes (1) Rock (1) Ron Howard (1) Rudi Soedjarwo (1) Sarawak (1) Sasterawan Negara (1) Satira (1) Season of the Witch (1) Semusim di Neraka (1) Shah Rukh Khan (1) Shamsiah Mohd No (1) Sharif Shaa'ri (1) Shuffle (1) Siasah (1) Sivaji the Boss (1) Soekarno (1) Sosialis (1) SoundCloud (1) Subbudaya (1) Sucker Punch (1) Sukan (1) Syed Husin Ali (1) TV Realiti (1) Taiwan (1) Teman Muhasabah (1) The Da Vinvi Code (1) The Last Life in Universe (1) The Warlords (1) Turki (1) Umno (1) Umno PKR (1) Video (1) Wayang Pacak (1) Woman On Top (1) Xiu Xiu (1) Yeshoshafat Harkabi (1) Yusmadi Yusoff (1) Zack Snyder (1) Zaid Ibrahim (1) adiwira (1) arahkiri (1) berani bercinta (1) dendang buat ibu (1) duta solaris (1) entri yang pernah ditarik balik (1) gig (1) ingin jadi manusia (1) instrumental (1) iseekmusic (1) kotak hitam 5.0 (1) malay mail (1) moi last von (1) puisi jadi senjata (1) ramadan (1) satuarah (1) single (1) zulfikar samsuri (1)