IKLAN

Cari Blog Ini

Rabu, Oktober 11, 2006

Wangi Jadi Saksi: Gambaran Oportunis dalam Politik Klasik Melaka

Ulasan teater ini tersiar dalam akbar 'haram' Suara Keadilan edisi terbaru (11 Oktober 2006 dengan judul "Gambaran Oportunis dalam Politik Klasik Melaka". Sebelum ini ada kritikan-kritikan saya terhadap naskhah di tangan pengarah pop U-wei ini. Tetapi rata-rata kritikan saya terhadap persembahan ini adalah dari sudut pengarahan, kontangnya keghairahan idea pada satu titik.

Kerana itu banyak bumbu make up luaran semata-mata. Antaranya kesan teknikal, muzik live, set yang berubah-rubah dan kemantapan lakonan pemeran (diulangi: Pemeran, bukan pameran). Dari sudut lakonan saya fikir bagus sekali hatta Vanida Imram yang junior itu (dalam persembahan pentas) sekali pun. Kritikan saya juga pada skrip yang tidak mendalam dan tidak 'bertanggungjawap' hasil kemalasan kreatif penulis.

Bagi saya, selalunya, melontarkan pandangan (dakwaan kematian Jebat di tangan Kerma Wijaya) tanpa memberikan alasan yang kukuh dan boleh diyakini adalah tanda-tanda mati pucuknya idea dalam pengkaryaan. Tetapi, seperti teks-teks yang lain, Wangi Jadi Saksi terbuka kepada tafsiran. Niat dan maksud sebenar pengkarya hanya dalam hati U-Wei sendiri. Ia menyanyi sendiri.

Namun, ulasan yang saya tulis dalam akbar itu adalah daripada kaca mata politik semasa, dalam situasi politik yang ada nama-nama ini: Pak Lah, Mahathir, Anwar, Khairy, Pas, Umno dan Keadilan. Dari sudut ini, Wangi Jadi Saksi menarik minat saya. Dan "wangi tidak jadi busuk", seperti kata seorang teman, daripada aspek ini.

Teks penuh tanpa suntingan boleh dibaca di bawah.






* * *

Wangi Jadi Saksi: Gambaran Oportunis dalam Politik Klasik Melaka

SITUASI telah terbalik. Tun Dr. Mahathir tiba-tiba menjadi antagonis.

Andaikan negara ini Melaka enam kurun yang lalu semasa pemerintahan Sultan Mansur Syah (1458-1477) ketika jawatan Laksamana mula diperkenalkan dan pelan-pelan menghambat populariti empat Orang Besar: Bendahara, Penghulu Bendahari, Temenggung dan Seri Bija Negara.

Selepas menonton Wangi Jadi Saksi teater perdana dari pengkarya terkenal U-Wei Saari (yang dilakonkan oleh pemain-pemain terkenal pula), bayangkan dalam persengketaan yang terpahat dalam ingatan kolektif bangsa dalam sejarah Melayu membabitkan dua pahlawan terkenal Hang Tuah dan Hang Jebat itu dalam ruang politik semasa. Maka mudah bagi kita membayangkan Jebat sebagai Tun Dr. Mahathir, Wangi sebagai PAS, Anwar Ibrahim menjadi Tuah, Pak Lah sebagai Sultan dan sudah tentu Khairy Jamaluddin, menantunya sebagai Bendahara. Tentang Pateh Kerma Wijaya nanti dulu, versi U-Wei Hj. Saari ini sedikit lain.

Tidak pernah ada Kisah perlawanan (juga persahabatan) sehebat Tuah dan Jebat dalam tradisi Melayu. Tragedi ini terakam dalam dua naskhah besar Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) dan Hikayat Hang Tuah. Kerana kuatnya daya tarikan terhadap naskhah klasik ini, tidak hairanlah beberapa nama besar telah menyentuhnya. Sejarah Melayu misalnya telah disentuh oleh sarjana Shellabear, Winsted, Munsy Abdullah, Tun Sri Lanang, A. Samad Ahmad dan seterusnya oleh Kassim Ahmad.

Oleh itu, dalam kemuncak pergolakan politik tanah air, sempena sambutan Jubli Emas Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) menghitung hayatnya yang ke-50, persembahan pentas ini hadir tepat pada masanya.

Pengarahnya, U-Wei sebagai pengkarya, mengakui menyukai sejarah. Dan hikayat bukan barang mati yang tidak terlepas kepada tanggapan dan tafsiran dari masa ke semasa. Mengambil sudut pertelingkahan dua laksamana seperguruan yang bertikam selama tujuh hari tujuh malam di istana, yang akhirnya membawa kepada kematian Jebat, U-Wei cuba menyonsong sejarah dengan 'membunuh' Jebat, tetap dengan keris Taming Sari, tetapi dengan hayunan lengan Pateh Kerma Wijaya. Provokasi bermula. Juga mengejutkan. Jebat turun ke tanah dengan seribu amukan sebelum mati dipangkuan abangnya Tuah.

Dalam tafsiran semasa, tahun 2006 tidak sama dengan 1998 semasa Hang Tuah, orang kepercayaan Sultan, difitnah dan dijatuhi hukuman bunuh. Tuah yang sepatutnya mati, setelah enam tahun merengkok dalam penjara telah kembali di saat Sultan kali ini yang terdesak menghadapi Hang Jebat baru dengan nama Tun Dr. Mahathir. Tuah pada tahun 2006 tentulah tidak sama dengan Tuah pada 1998 dan Tuah yang dinukilkan dalam Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah itu. Tuah yang ini membawa legasinya sendiri—memusnahkan Sultan yang zalim dan menghapuskan Jebat si penderhaka sekali gus.

Dan dayang istana yang pernah bercinta-cintaan dengan Tuah kini ingin disunting si Jebat. Politik memang aneh bila Dr. Mahathir datang berceramah di Kelantan, mengkritik Anwar Ibrahim di gelanggang PAS dan orang PAS ketawa dan bertepuk tangan. Di sini, kesetiaan teruji. Begitu juga dengan apa yang berlaku semasa di Kelab Century Paradise, beberapa pemimpin utama PAS turun 'bersekedudukan' dengan Tun.

Cuma selepas Tuah bebas (mengikut sejarah: Dibebaskan!) Tuah yang ini tidak semberono. Ia memilih tidak berpaksi kepada manusia, biar siapapun dia, melainkan kepada kebenaran dan keadilan. Ketika inilah kompleksiti berlaku dan payah diterka. Apakah Tuah akan menikam Jebat seperti diperikan hikayat Melayu dulukala? Apakah versi U-Wei benar-benar menghadirkan oportunis sepantas dan selicik Pateh Kerja Wijaya atau amuk Jebatkah yang akan terus menghancur dan mengharu-birukan Melaka?

Dalam sudut ini, pandangan U-Wei menjadi sangat segar, pedas dan tidak merapung-rapung jauh di angkasa. Kreativiti menjadi sesuatu yang lahir dari kebenaran dan hati nurani jujur pengkarya yang ingin menyuarakan sesuatu yang berlaku dalam lingkungan diri seorang artis. U-Wei, seperti Telok Gong, Keranda 152, Duri dan Api, Menteri, Shit dan Dari Derita Bangsa meneruskan tradisi kritikan terhadap situasi politik semasa dalam bentuk yang lebih kreatif. Malaysia sememangnya memerlukan pengkarya yang semacam itu, yang, seperti kata almarhum Usman Awang, “berani menyatakan sikap”, dan, membuktikan keberadaan mereka dalam dunia yang nyata dan real.

U-Wei membuka pentas dengan babak Bendahara (lakonan Rahim Razali) bersama Pateh Kerma Wijaya (Khalid Salleh) berdiolog dalam pandangan separuh siluet. Skrin jarang besar bertulis hikayat dalam tulisan Jawi direka mengurung pemeran. Tata cahaya agak malap. Perbualan itu ada rencana. Sejak awal, pentas nyata memukau dan mengikat penonton.

Kemudian, Dang Wangi (Vanida Imran) Keluar, pentas dibantu dengan kesan multimedia dari projektor sebagai latar belakang, sebuah monolog, bunyi gamelan yang segar, kesan-kesan khas dan pentas yang berubah-rubah hampir tiap babak yang pendek dan pantas membawa kesan kecelaruan yang dalam. Seperti politik yang penuh simpang siur. Tetapi di pentas yang satu itu, U-Wei membuktikan, boleh berlaku apa saja. Di pentas yang sama menjadi ruang dalam istana, rumah Dang Wangi, tempat beradu Hang Jebat dan tempat bertikam dua Laksamana.

Kali ini, cerita Tuah (Khir Rahman) dan Jebat (Mohammad Shoffi Jikan) dibawa dalam sudut pandang wanita, Dang Wangi sebagai isteri Jebat yang taat dan setia, yang menyediakan makan-minum kedua pahlawan dalam perseteruan tujuh hari tujuh malam mereka di istana. Ketika seorang pahlawan gugur, hanya seorang yang menyaksikannya dan orang itu hanyalah Wangi, seorang pelayan istana.

Keseluruhan cerita adalah kesedihan dan kepiluan-kepiluan seorang Dang Wangi. Tetapi menurut Wangi, dalam bicaranya dengan Pateh Kerma Wijaya, Tuah dan Jebat bukan sedang menikam, sebaliknya melepaskan kerinduan sebagai adik dan abang. Dan kalau Tuah ingin menikam, mana mungkin Jebat melawan; sedangkan Taming Sari juga diberikan. Dan bagi Tuah, adakah mungkin mampu dia menikam saudaranya sendiri?

Wangi di dapur ketika itu, duduk di atas dua betis, sedang orang Melaka riuh di bawah rumah. Cuba menikam jika ada kesempatan. Wangi masuk ke dapur dan menyediakan berpuluh-puluh talam. Di atas itu, kedua pahlawan beradu.

Akhirnya, Jebat menyediakan dadanya kepada Tun Tuah untuk ditikam. Tetapi Tuah tidak menikamnya kerana tidak sampai hati melihat tubuh saudaranya itu berdarah. Maka Jebat berlindung di balik langsir menunggu Taming Sari Tuah hinggap di dadanya. Tetapi Tuah telah pergi dan Pateh Kerma Wijaya, seperti tikus, memungut keris di lantai, dari celah-celah langsir terperciklah darah Jebat.

Wangi melihat, “apakah di tangan tuanku itu?” soalnya. Sedang Jebat meraung, lebih kuat dalam sukmanya, betapa dia (sangka) dibunuh saudara sendiri.

Jebat turun meneruskan amukan. Dalam tiap masyarakat sentiasa ada sang oportunis. 'Hang Tuah' yang setia itu telah dibebaskan dari kesalahan meliwat atas keputusan 2-1 oleh pihak juri. Hayat politiknya selama enam tahun dalam penjara tidak mampu dipadam. Parti Keadilan Nasional (keADILan) bertambah kuat dengan penggabungannya bersama Parti Rakyat Malaysia (PRM) membentuk Parti Keadilan Rakyat.

Tinggallah kini Hang Jebat merayau-rayau mencari jalan membunuh Sultan (yang beliau sendiri tabalkan). Tetapi situasi kali ini, Taming Sari telah berada kembali di tangan Tuah. Tetapi dalam sejarah Tuah membunuh sahabatnya itu. Dalam versi U-Wei juga, Jebat tetap mati, walau kali ini dalam tangan Pateh Kerma Wijaya. Tetapi siapakah Pateh Kerma Wijaya itu? Adakah ia Khairy Jamaluddin? Dan apakah Tuah akan terus mentaati raja yang mengkhianatinya?

Sesungguhnya realiti tidak semudah hikayat. Hikayat perlu ditafsirkan tetapi realiti perlu ditentukan dengan penuh keberanian dan maruah sebagai rakyat—sesuatu yang tidak dimiliki orang-orang Melaka yang menjolok lembing dari bawah istana ketika Tuah dan Jebat sedang berentap enam kurun yang lalu.

Melalui Wangi Jadi Saksi, pengarah dan penerbit (LeBrocguy Fraser Productions) membuktikan kesaksian mereka. Rakyat Malaysia, anda pula bila?

Soalnya lagi, siapakah Pateh Kerma Wijaya? U-Wei barangkali ada jawapannya.

IKLAN

Terdapat ralat dalam alat ini

Label

Personal (47) Filem (42) Politik (32) Budaya (21) Sastera (21) Kreatif (16) Agama (15) Blogzine republik KATA (14) Artikel (11) Buku (11) Jalan Telawi (11) Meor Yusof Aziddin (11) Pekak (11) Pendidikan (9) Pencerahan (8) Sejarah (8) Cinta (7) Kewartawanan (7) Lagu (7) Sajak (7) Bahasa (6) Belasungkawa (6) Jimadie Shah Othman (6) Media (6) Teater (6) Blog Foto (5) Deaf Cultures (5) Fiksyen (5) MySL (5) Subversif (5) Anwar Ibrahim (4) Foto (4) Islam (4) Komuniti Pekak (4) Lao Zi (4) Maskara (4) Puisi (4) Tao (4) society (4) Adi Putra (3) Bahasa Isyarat (3) Carutan (3) Cerpen (3) Folk (3) Kemanusiaan (3) Metafizik (3) Rumah Pena (3) A Samad Ismail (2) Ahmad Kamal Abu Bakar (2) Aidil Fitri (2) Amin Iskandar (2) Anugerah Khatulistiwa (2) BN Perikatan (2) Catatan Pinggir (2) Daiyan Trisha (2) Demo (2) Drama (2) Etika (2) Gambar (2) Hamsad Rangkuti (2) Ili Farhana (2) Islam dan Pluralisme (2) Jepun (2) Karam Sikh (2) Komedi (2) Maskara 7 (2) Mikon (2) Mingguan Wasilah (2) Novel (2) PRU 12 (2) Pantun (2) Pas (2) Pramoedya Ananta Toer (2) Sastera Underground (2) Seni Multimedia (2) Seni Persembahan (2) Soceity (2) Sosial (2) Tanggapan (2) Tidak dikategorikan (2) Travelog (2) Utusan Malaysia (2) Yahudi (2) lagu raya (2) pop (2) sam ahmad (2) 'Mantan' Sasterawan Negara (1) 10 x 10: 100 Minutes to Change the World (1) 127 Hours (1) 1957: Hati Malaya (1) 1998 (1) 300 (1) 9 Naga (1) A. Samad Said (1) AEI (1) Ahadiat Akashah (1) Al-Hidayah (1) Allah (1) Amerika Syarikat (1) Amiena Rev (1) Ana Raffali (1) Antara-Agama (1) Apuke (1) Aron Ralston (1) Ashutosh Gowarika (1) Astro (1) BERSIH (1) Balik Pulau (1) Berhala (1) Berita Harian (1) Bibir Dalam Pispot (1) Black 14 (1) Blog (1) Bumi Manusia (1) Bunyi (1) Chairil Anwar (1) Chamil Wariya (1) China (1) Cowboys and Aliens (1) DAP (1) Danny Boyle (1) Datuk (1) Democrat (1) Demonstrasi (1) Denias (1) Dominic Sena (1) Ezam Mohd Noor (1) Fikh Wanita (1) Free Burma (1) Fun (1) GAPENA (1) Gangguan Teksual (1) Gerak (1) Goenawan Mohamad (1) HINDRAF (1) Harry Potter (1) Hassan Abdul Karim (1) Hindi (1) Hollowood (1) Hollywood (1) Ibrani (1) Interview (1) Istana (1) James Franco (1) Jodha (1) KTBM (1) Kakiscript Playwright Competition (1) Karya (1) Katholik (1) Keadilan (1) Kebab Connection (1) Kebebasan Kreatif (1) Komputer (1) Komrad (1) Korea (1) Kristian (1) Kung Fu Dunk (1) La Nuit des Caligraphes (1) Makanan (1) Malaysian Book of Records (1) Mamat Khalid (1) Man Laksa (1) Manga (1) Manifesto (1) Mary Magdalena (1) Mat Sentul (1) Melaka (1) Merdeka (1) Muzik (1) Napoleon (1) Naskhah (1) Negaraku (1) Negarakuku (1) Nick Murphy (1) Nicolas Cage (1) Nopen (1) Novel bersiri (1) Obama (1) P. Ramlee (1) PKN (1) PKR (1) PRM (1) Pakatan (1) Pantoum (1) Papua (1) Pemanasan global (1) Pena (1) Pendidikan Khas (1) Penulis (1) Pilihan Raya (1) Politik Baru YB J (1) Potret (1) Prima (1) Progresive Folk (1) Promosi (1) Psikologi (1) Puchong (1) Pulau Pinang (1) Pushna (1) Rajinikhan (1) Rasuah (1) Razak Moheidin (1) Reformasi (1) Republican (1) Revolusi Kebudayaan (1) Ria (1) Rise of the Planet of the Apes (1) Rock (1) Ron Howard (1) Rudi Soedjarwo (1) Sarawak (1) Sasterawan Negara (1) Satira (1) Season of the Witch (1) Semusim di Neraka (1) Shah Rukh Khan (1) Shamsiah Mohd No (1) Sharif Shaa'ri (1) Shuffle (1) Siasah (1) Sivaji the Boss (1) Soekarno (1) Sosialis (1) SoundCloud (1) Subbudaya (1) Sucker Punch (1) Sukan (1) Syed Husin Ali (1) TV Realiti (1) Taiwan (1) Teman Muhasabah (1) The Da Vinvi Code (1) The Last Life in Universe (1) The Warlords (1) Turki (1) Umno (1) Umno PKR (1) Video (1) Wayang Pacak (1) Woman On Top (1) Xiu Xiu (1) Yeshoshafat Harkabi (1) Yusmadi Yusoff (1) Zack Snyder (1) Zaid Ibrahim (1) adiwira (1) arahkiri (1) berani bercinta (1) dendang buat ibu (1) duta solaris (1) entri yang pernah ditarik balik (1) gig (1) ingin jadi manusia (1) instrumental (1) iseekmusic (1) kotak hitam 5.0 (1) malay mail (1) moi last von (1) puisi jadi senjata (1) ramadan (1) satuarah (1) single (1) zulfikar samsuri (1)