IKLAN

Cari Blog Ini

Rabu, Ogos 23, 2006

Boo

Sam kena boo. Semalam dia berucap di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) mewaliki parti politik yang dia dokong. Perhimpunan malam ini membentangkan pandangan tentang kes Lubnan dan Palestin. Sam bermula dengan kritikan, katanya, kepada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), langsung kepada OIC yang mempunyai kepimpinan yang lemah. Beliau minta hadirin bayangkan kalau Anwar Ibrahim ketuai pertubuhan Islam besar ini. Orang Umno boo dia. Kemudian pengerusi suruh dia tamatkan ucapan (dengan vokal, bukan nota yang seperti biasa). Sebelum itu penyokong Umno masuk dengan bendera mereka jadi macam perhimpunan agung Umno. Katanya, orang keADILan banyak tak boleh masuk. Aku pakai baju hitam. Sepatutnya aku tak boleh masuk dan aku tak masuk. Aku pergi makan ikan bakar dekat istana. Kemudian balik lepak dengan mereka dekat retoren Amjal dekat Universiti Malaya. Aku tahu Sam orang baik. Aku kenal dia. Tetapi bagaimana jika anda dijemput ke suatu majlis untuk berucap dan kemudiannnya anda diboo? Adakah itu bagus? Orang yang waras tidak melakukannya dan Yahudi di Palestin dan Lubnan tidak waras. Kita yang mengutuk kekejaman dan kezaliman tahu.

Ahad, Ogos 20, 2006

Berahi

Perempuan cantik ini berumur 19 tahun dari Texas, Amerika Syarikat yang barangkali saudara-maranya berada di dunia perang Baitul Maqdis. Klik di sini untuk mengenali lanjut perempuan ini.





Smadar putus nyawa di Baitul Maqdis pada tahun 1997 semasa umurnya 13 tahun. Siapa Smadar? Klik sini.

Shisha Honeydew Lawan Shisha Perasa Anggur

Seorang blogger berjaya membazirkan masa saya pagi ini hampir satu jam. Dia masih muda dan pernah gagal di universiti. Penulis jurnal yang mengaku rock ini memberikan saya sekeping gambar yang saya kita poyo sekali. Budak muda pakai baju sejuk, sedikit depat, berkaca mata tebal barangkali. Maka saya boleh bayangkan dia suka komik, main Play Station, menghormati penulis-penulis yang dianggap besar dan hidup dengan angan-angan dan dalam masa yang sama menghabiskan masa menulis alasan-alasan kenapa sesuatu itu tidak boleh dilakukan. Saya fikir anak muda ini sakit. Dan saya mencabarnya melalui YM. Aku sedih dengan mereka yang selalu merendah diri dan meninggikan orang lain. Dan paling poyo dia hisap shisha perasa honeydew. Ha, ha, ha!

Khamis, Ogos 17, 2006

Sharifah Amani Tak Baca Catatan Pinggir?

Aku tidak suka memuja Catatan Pinggir (yang ditulis esais terkenal itu, Goenawan Mohamad). Aku ego. Entri Khalid yang aku baca semalam menyebut "Sharifah Amani, Dia memang bodoh" sebagai respon pada ucapan ringkas perempuan muda itu ketika menerima anugerah dalam Festival Filem Malaysia. Pelakon muda yang tergedik-gedik (dalam lakonannya) itu dilaporkan berkata "I'm sound stupid if I speak Malay". Maka Khalid mencabar, jika Amani membaca Catatan Pinggir, tentu dia tahu langit itu tinggi atau rendah.

Khalid seperti optimis sekali dengan Bahasa Melayu belakangan ini. Tetapi catatan ini tidak mahu memperkatan tentang catatan itu. Catatan ini mahu memperkatakan esei Mas Goen, nama manjanya, dalam Off the Edge yang diterjemahkan Eddin Khoo. Majalah ini dikatakan mencapai jualan 8000 unit tiap keluaran. Tidak setinggi mana. Dewan Budaya yang dikeluarkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) juga mencapai angka yang tidak jauh beda (jika saya salah sila betulkan, khabarnya 6000 naskhah setiap keluaran). Dan majalah seni budaya untuk orang berniaga itu nampak macam kereta Porshe. Tetapi golongan elit yang membaca tulisan Mas Goen sebagai karya terjemahan ini sesekali tidak akan menikmati Catatan Pinggir seperti yang kami candui.

Kalau Amani tidak membaca Off the Edge, saya tidak fikir dia langsung membaca Catatan Pinggir dalam Tempo, majalah terkenal itu. Kami sebagai penikmat bahasa Melayu tentu berasa bodoh jika tidak (pernah) membaca apatah lagi tidak tahu menahu fasal esei-esei yang dimaksudkan itu. Tetapi Amani tidak perlu malu (jika benar beliau tidak membacanya), kerana dia tidak mahu nampak bodoh.

Kalau Amani bercakap bahasa Melayu, sudah tentu aku sumpah dia.

Perempuan muda itu harus ingat, tiada salahnya tidak bercakap Melayu, tetapi berbicara seolah menghina itu mengguris perasaan orang lain. Kasihan juga pada orang yang malu membeli majalah berbahasa Melayu. Maka, sebagai solusi mereka kena baca Catatan Pinggir dalam bahasa Orang Putih. Otak mereka tidak seelit yang mereka fikir.

Lagi-lagi fasal Amani: Kata-kata beliau yang tadi, jika berniat memperlekehkan bahasa kebangsaan sebanding bahasa Inggeris tentulah berdosa besar dalam negara yang bahasa rasmi pertamanya adalah Bahasa Melayu. Lebih-lebih lagi dalam bulan mulia sempena ulang tahun kemerdekaan negara kita yang ke-49. Apalah salahnya kita kibarkan bahasa Melayu seperti bendera kecil yang kita pasang di bumbung kereta. Saya hormati, justeru mendokong semangat patriotik. Patriotik hakiki, bukan patriotik simbol-simbolan.

Rabu, Ogos 16, 2006

Ultra Melayu dan Cina Juga Adalah Sahabat-sahabat kita.

Puisi dalam The Lusiad itu, yang dipetik dan diterjemahkan Anwar dalam Pidato Kemerdekan tahun lalu mengungkap sifat penduduk rantau ini, dari mata penyair Portugis zaman Renaisans. Di rantau ini, penduduknya disifatkan ada dua kelompok: (1) Melayu yang berahi (sentimental) dan (2) Jawa yang berani.

Hari-hari akhir ini berahi aku memuncak. Aku mula rasakan aku Melayu, yang jarang aku rasa begitu. Itu kesan pengaruh ideologi bahawa sifat internasionalisme itu menidakkan semangat nasionaslisme. Nasionalisme selalu menjadi assabiyah. Tetapi pagi ini, awal pagi, SMS dan percakapan telefon dengan Lut dan sudah tentu selepas ulang tonton Gubra, yang dinobatkan dalam Festival Filem Malaysia, aku fikir aku Melayu. Aku fikir ada makna warna kulit sawo matang ini. Dan bukan sekadar warna.

Pemuda anak dua ini kata Amani kata dia nampak bodoh kalau cakap Melayu. Dan bla bla bla. Kalau benar, nampaknya Amani saya kira layak menjadi heroin satu Malaya, dia telah menjiwai watak Orked sampai ke luar layar. Orked dalam Gubra bila mendapat tahu suaminya curang lapan kali dengan perempuan lain, ia berkata, "kamu Melayu bodoh", sudah tentu dalam bahasa yang ia agung-agungkan: Inggeris.

Tapi aku tak pernah masuk parti Melayu dan aku bukan ultra Melayu. Aku suka sambal belacan dan budu. Dan aku belajar dalam bangsa Melayu, kita tidak diajar mempertuhankuan duit dan meterialisme. Mungkin gambaran itu hanya wujud dalam imaginasi lama filem-filem Melayu, kisah cinta dua darjat.

Waktu aku belajar dan berteman dengan beberapa rakan Cina, aku melihat dari luar beberapa gaya hidup mereka. Mereka ini malas mandi pagi, tidak ambil sarapan, dinner di hujung petang dan supper di malam hari. Lepak malam-malam. Dan bila bertemu sesama sendiri mereka tidak bertanya khabar, mereka tanya, "sudah makan atau belum?"

Itu juga mak aku ajar dan aku buat. Aku makan sama seperti masa mereka tapi aku tidak jadi Cina. Keluarga aku pentingkan makan. Nenek aku dulu tiap kali jual lembu dan bagi duit dekat aku masa aku belajar selalu suruh aku guna duit dia untuk makan, jangan beli baju atau benda lain. Benda itu melekat. Makanya aku suka makan. Berbeza dengan bini aku. Aku sentiasa fikir duit itu mudah dan aku optimis terhadap kehidupan.

Dan masa aku bujang, aku fikir nak kahwin dengan Cina. Tapi, seperti Orked aku kahwin dengan Melayu. Cuma bini aku ada darah Cina dari neneknya. Melayu berkahwin dengan Cina cuma lambang perpaduan, aku fikir.

Kemudian aku tertarik dengan bangsa Yahudi (bukan dengan perempuannya). Aku mula membaca Alkitab, meminati Israiliyat dan bercita-cita mahu belajar bahasa Yahudi. Tetapi guru aku itu belum pulang ke Malaysia. Tahun depan baru aku berpeluang mendalami bahasa tua itu.

Aku tidak berdosa kan? Oksidentalis bukan? Dan aku pernah berfikir, untuk betul-betul mendalami kebudayaan bangsa yang dianggap musuh ini, aku mesti berkahwin dengan perempuan Yahudi. Bolehkah?

Tapi Yahudi yang mana. Di Rumah Pena Jumaat lalu, teman aku, seorang penulis kata, dia menonton drama pentas karya Nordin Hassan. Betty Benafe belakon jadi Yahudi. Yahudi yang mana? 'Yahudi dari Georgetown' katanya.

Cina juga adalah sahabat-sahabat kita.

Aduh, banyak sekali bendera Malaysia mula berkibar. Siapa faham makna merdeka?

Jumaat, Ogos 11, 2006

Teater: Masa Jadi Saksi untuk Wangi Jadi Saksi


Wangi Jadi Saksi saya kira sebuah teater yang sederhana. Sederhana bagi saya maksudnya memainkan peranannya sebagai sebuah persembahan yang tidak bercacat cela secara serius. Jika sesebuah teater itu mahu dikenal sebagai persembahan yang bagus, dia harus berbalik kepada berapa banyak idea dan berapa besarkah imaginasi sang pengarah. Dan sudah tentu mesti dilandasi dengan skrip yang bagus. Maaf, Wangi Jadi Saksi tidak sebegitu.

Filem arahan U-wei ini cuba memberi tafsiran baru terhadap epik Melayu Hang Tuah. Pertarungan Tuah (Khir) dan Jebat (Sofwan) dilihat seperti kerinduan dua sahabat lama dan tidak ada persengketaan. Mereka saling berkasih sayang tapi dengan pandangan dan pendekatan politik yang berbeza. Jebat memilih menentang manakala Tuah memilih taat. Ketepikan dulu soal siapa benar atau salah, teater ini saya fikir tidak mencari yang itu.

Dalam pertarungan yang dikatakan berlangsung selama tujuh hari tujuh malam itu, hanya seorang yang terus-terusan memerhati pertarungan maut itu. Kemudian apabila penat bertarung, dua pahlawan berhenti rehat, makan dan minum. Ketika itulah Dang Wangi muncul membawa makanan dan minuman.

Tetapi, dalam versi ini, ketika Jebat mendepangkan dadanya untuk ditikam tuah, bersembunyi balik langsir, Tuah telah tiada. Hanya Patih Kerma Wijaya (Khalid Saleh) yang datang tidak dijemput, pulang tak berhantar mengutip keris di lantai, menikam kemas ke perut Jebat dari belakang. Hanya seorang yang melihatnya: Dang Wangi. Sedang orang Melaka sibuk riuh di bawah rumah, menikam lembing dari bawah, dengan sifat bacul mereka.

Jebat, dalam kesakitan itu turun ke laman dan memberangus seluruh manusia yang melintas tanpa ia sedari, keris dari tangan Tuah tidak pernah menikamnya.

Sebuah cerita biasa.

Untuk reka pentas, salut kepada tuan pengarah. Percuban yang berani membawa lakonan menjadi separa siluet dengan tulisan jawi menjadi layar yang mengurung pemeran. Penggunaan pentas yang sangat anjal dengan set yang berubat-rumah hampir setiap saat. Tetapi kerana kekaguman penonton kepada sebuah benda inilah yang menyebabkan mereka terlupa bahawa sebenarnya drama pentas ini cuma meneruskan kebiasaan klise lama dalam dunia teater Melayu, tidak meyakinkan.

Walau bagaimana pun, diakui dialog dan lakonan pelakon-pelakon U-wei baik sekali. U-wei, dengan tahapnya sekarang, mengecewakan. Jika pengarah lain, boleh saja saya beri A.

Dan lagi, watak Masa (Sabri Yunus) itu adalah make up yang mengada-ngada, menjemukan dan tidak bermakna. Jika beliau meneruskan inti dan gaya daripada filem-filem terkenalnya terdahulu, Jogho, Kaki Bakar, Sepohon Rambutan dan kemudiannya Wangi Jadi Saksi, beliau tidak akan pergi lebih jauh. Hanya masa akan jadi saksi.

Selasa, Ogos 08, 2006

Dari KL ke Moroko: E-mel 2

From: Mohd Jimadie Shah Othman <jimadieshah@gmail.com>
Date: 2006 Agu 8 09:21
Subject: Re: le tableau noir (blackboard)
To: rahim amri <guar_sanji98@yahoo.com>



Aku belum tengok. Aku tak tau masuk market malaysia atau tak. Aku akan
tak berapa busy bulan sembilan ni. Aku tengok Hollywood dengan VCD cetak
rompak saja sekarang ni. Kadang-kala aku tengok VCD cerita Melayu yang bini
aku beli. Ada kenikmatan juga bila tengok kebodohan filem melayu.
Boleh buat kita gelak panjang. Lepas hampir 50 tahun merdeka, ada lagi
orang buat filem macam tu. aku kecewa pada imaginasi pengarah Melayu
(dan Malaysia--Cina pun sama, lagi teruk kadang-kadang). Aku curi masa tiap
hari tulis e-mel pada hang.


Gambar: A. Razak Mohaideen, pengarah Melayu yang profilik bertaraf Prof. Madya dalam bidang perfileman tetapi mutu karyanya sentiasa dipertikaikan.

Dari Moroko ke KL: E-mel 1

From: rahim amri <guar_sanji98@yahoo.com>
Date: 2006 Agu 7 21:57
Subject: le tableau noir (blackboard)
To: Mohd Jimadie Shah Othman <jimadieshah@gmail.com>



Tajuk dia atas adalah tajuk filem. aku tak tahu sama
ada hang tengok atau belum.Kalau belum; carilah dan buat koleksi republik. Bagus!
Filem Iran yang diarahkan oleh Samira Makhmalbaf anak
kepada Mohsen Makmalbaf. Dia telah memenangi hadiah
khas juri di Cannes ketika berumur 20 tahun dan itu
adalah filem yang keduanya. Filem petama, La Pommes (buah epal) juga memasuki Cannes tahun 1998.masa aku tgk the making filem ni; aku rasa macam nak
berhenti belajar dan buat filem.aku tahu hang busy, jadi, tolonglah cari dan tengok filem
ni, kalau ada masa. Ajak kawan-kawan len sama.

Rahim Sabri

Jumaat, Ogos 04, 2006

Switzerlannd dalam Winter



Rahim e-melkan aku gambar yang menarik. Aku fikir dari Moroko. Tapi sebenarnya wajah Switzerland dalam winter. Bila aku klik pada gambar, keluar gambar perempuan terlanjang. Cuba kamu klik, jadi tak? Malam ini aku menonton Wangi Jadi Saksi arahan U-wei. Semalam aku menonton Hang Tuah versi P. Ramlee.

IKLAN

Terdapat ralat dalam alat ini

Label

Personal (47) Filem (42) Politik (32) Budaya (21) Sastera (21) Kreatif (16) Agama (15) Blogzine republik KATA (14) Artikel (11) Buku (11) Jalan Telawi (11) Meor Yusof Aziddin (11) Pekak (11) Pendidikan (9) Pencerahan (8) Sejarah (8) Cinta (7) Kewartawanan (7) Lagu (7) Sajak (7) Bahasa (6) Belasungkawa (6) Jimadie Shah Othman (6) Media (6) Teater (6) Blog Foto (5) Deaf Cultures (5) Fiksyen (5) MySL (5) Subversif (5) Anwar Ibrahim (4) Foto (4) Islam (4) Komuniti Pekak (4) Lao Zi (4) Maskara (4) Puisi (4) Tao (4) society (4) Adi Putra (3) Bahasa Isyarat (3) Carutan (3) Cerpen (3) Folk (3) Kemanusiaan (3) Metafizik (3) Rumah Pena (3) A Samad Ismail (2) Ahmad Kamal Abu Bakar (2) Aidil Fitri (2) Amin Iskandar (2) Anugerah Khatulistiwa (2) BN Perikatan (2) Catatan Pinggir (2) Daiyan Trisha (2) Demo (2) Drama (2) Etika (2) Gambar (2) Hamsad Rangkuti (2) Ili Farhana (2) Islam dan Pluralisme (2) Jepun (2) Karam Sikh (2) Komedi (2) Maskara 7 (2) Mikon (2) Mingguan Wasilah (2) Novel (2) PRU 12 (2) Pantun (2) Pas (2) Pramoedya Ananta Toer (2) Sastera Underground (2) Seni Multimedia (2) Seni Persembahan (2) Soceity (2) Sosial (2) Tanggapan (2) Tidak dikategorikan (2) Travelog (2) Utusan Malaysia (2) Yahudi (2) lagu raya (2) pop (2) sam ahmad (2) 'Mantan' Sasterawan Negara (1) 10 x 10: 100 Minutes to Change the World (1) 127 Hours (1) 1957: Hati Malaya (1) 1998 (1) 300 (1) 9 Naga (1) A. Samad Said (1) AEI (1) Ahadiat Akashah (1) Al-Hidayah (1) Allah (1) Amerika Syarikat (1) Amiena Rev (1) Ana Raffali (1) Antara-Agama (1) Apuke (1) Aron Ralston (1) Ashutosh Gowarika (1) Astro (1) BERSIH (1) Balik Pulau (1) Berhala (1) Berita Harian (1) Bibir Dalam Pispot (1) Black 14 (1) Blog (1) Bumi Manusia (1) Bunyi (1) Chairil Anwar (1) Chamil Wariya (1) China (1) Cowboys and Aliens (1) DAP (1) Danny Boyle (1) Datuk (1) Democrat (1) Demonstrasi (1) Denias (1) Dominic Sena (1) Ezam Mohd Noor (1) Fikh Wanita (1) Free Burma (1) Fun (1) GAPENA (1) Gangguan Teksual (1) Gerak (1) Goenawan Mohamad (1) HINDRAF (1) Harry Potter (1) Hassan Abdul Karim (1) Hindi (1) Hollowood (1) Hollywood (1) Ibrani (1) Interview (1) Istana (1) James Franco (1) Jodha (1) KTBM (1) Kakiscript Playwright Competition (1) Karya (1) Katholik (1) Keadilan (1) Kebab Connection (1) Kebebasan Kreatif (1) Komputer (1) Komrad (1) Korea (1) Kristian (1) Kung Fu Dunk (1) La Nuit des Caligraphes (1) Makanan (1) Malaysian Book of Records (1) Mamat Khalid (1) Man Laksa (1) Manga (1) Manifesto (1) Mary Magdalena (1) Mat Sentul (1) Melaka (1) Merdeka (1) Muzik (1) Napoleon (1) Naskhah (1) Negaraku (1) Negarakuku (1) Nick Murphy (1) Nicolas Cage (1) Nopen (1) Novel bersiri (1) Obama (1) P. Ramlee (1) PKN (1) PKR (1) PRM (1) Pakatan (1) Pantoum (1) Papua (1) Pemanasan global (1) Pena (1) Pendidikan Khas (1) Penulis (1) Pilihan Raya (1) Politik Baru YB J (1) Potret (1) Prima (1) Progresive Folk (1) Promosi (1) Psikologi (1) Puchong (1) Pulau Pinang (1) Pushna (1) Rajinikhan (1) Rasuah (1) Razak Moheidin (1) Reformasi (1) Republican (1) Revolusi Kebudayaan (1) Ria (1) Rise of the Planet of the Apes (1) Rock (1) Ron Howard (1) Rudi Soedjarwo (1) Sarawak (1) Sasterawan Negara (1) Satira (1) Season of the Witch (1) Semusim di Neraka (1) Shah Rukh Khan (1) Shamsiah Mohd No (1) Sharif Shaa'ri (1) Shuffle (1) Siasah (1) Sivaji the Boss (1) Soekarno (1) Sosialis (1) SoundCloud (1) Subbudaya (1) Sucker Punch (1) Sukan (1) Syed Husin Ali (1) TV Realiti (1) Taiwan (1) Teman Muhasabah (1) The Da Vinvi Code (1) The Last Life in Universe (1) The Warlords (1) Turki (1) Umno (1) Umno PKR (1) Video (1) Wayang Pacak (1) Woman On Top (1) Xiu Xiu (1) Yeshoshafat Harkabi (1) Yusmadi Yusoff (1) Zack Snyder (1) Zaid Ibrahim (1) adiwira (1) arahkiri (1) berani bercinta (1) dendang buat ibu (1) duta solaris (1) entri yang pernah ditarik balik (1) gig (1) ingin jadi manusia (1) instrumental (1) iseekmusic (1) kotak hitam 5.0 (1) malay mail (1) moi last von (1) puisi jadi senjata (1) ramadan (1) satuarah (1) single (1) zulfikar samsuri (1)