IKLAN

Cari Blog Ini

Isnin, Jun 18, 2007

Tiga saja: Sajak-sajak acu tempa, saya suka dangdut dan tentang Cik Ratika


1
Apakah yang saya benci, apakah yang anti kreativiti menjelang Ogos 2007? Ialah beberapa sajak-sajak mabok yang bakal terbit di Utusan Malaysia dan Berita Harian. Bunyinya begini, sebahagian besarnya (ayat atau perkataan):

1.Ayuh kita pertahankan rumah merdeka ini
2.Pohon merdeka yang rendang
3.Bahtera merdeka ini
4.Kami pertahankan dengan sumpah dan darah
5.Penjajah celaka
6.Tok Janggut, Bahaman dan Datuk Maharajalela
7.Tarikh keramat bangsa
8.Wahai bangsaku, usahlah kau leka
9.Menggambarkan gelaja mat rempit sebagai anak-anak muda yang leka dan tidak faham makna merdeka
10.Tanah yang luka
11.Langit ini kami junjung
12.kemerdekaan bangsa yang mulia

Mungkin inilah sajak-sajak acu tempa yang dikatakan oleh Ali Atan dalam sebuah diskusi Sastera Islam vs Sastera Underground di Rumah Pena, Kuala Lumpur bulan lepas. Ayat-ayat ini membuatkan saya bosan. Saya telah mendengarnya sejak di tingkatan tiga atau lebih awal daripada itu. Saya mendengarnya di hampir semua penerbitan yang pernah wujud di Malaysia. Saya mendengar pada Ogos 2006 dan saya fikir saya benci mendengarnya lagi menjelang Agustus tahun ini.

Saya ada menulis sajak yang bertemakan kemerdekaan. Tapi saya fikir tidak akan menghantarnya kepada kedua akhbar disebutkan yang tadi. Lama tidak menulis sajak. Justeru, rasanya agak sukar. Juga mencabar. Judulnya "Bulan Keempat Sesudah Agustus (1957)". Ia tidak berkisah tentang 31 Ogos, tetapi 25 September 1957. Tentang perayaan Hari Natal di tanah air saya 50 tahun sudah. Saya rasa berbahagian menulisnya. Saya fikir anda tidak akan menemukan 12 ayat yang saya titipkan tadi. Mungkin kerana merisaukan diri sendiri tertulis perkataan-perkataan yang anti kreativiti itulah penyebabnya lama saya tidak menulis sajak selepas Mitos Sperma Amerika. Saya hanya menulis cerpen, dairi dan artikel. Salah satu sebabnya ialah kerana honororium cerpen itu lebih tinggi daripada sajak. Ha, ha, ha. Tidak. Dalam menulis, wang tidak lagi hero motivasi saya. Saya cuma suka. Cuma suka.

2
Satu lagi ingin saya ceritakan. Tapi ingat, ini rahsia. Saya sebenarnya suka dua jenis musik saja. Pertama nasyid. Kedua dangdut. Semalam The Lima menang USD 100,000. Dalam persembahannya, dia bernyanyi bersama ratu dangdut Malaya, Mas Idayu. Itu membuatkan saya lega. Walau pun saya menyokong Flava, saya tidak terkilan dengan kemenangan ini kerana saya fikir rakyat Malaysia dan jurinya (Gang Starz) telah membuat pilihan yang tepat. Kita cuma tidak pandai memilih dalam pilihan raya. Yang lain semuanya terer. Termasuklah pilih bini dan awek untuk mengawan.

3
Dan lagi, selamat berpisah kepada Cik Ratika, guru Bahasa Inggeris kami yang pergi mengajar di sekolah sukan dekat Kota Tinggi, Johor. Hingga jumpa lagi.

IKLAN

Terdapat ralat dalam alat ini

Label

Personal (47) Filem (42) Politik (32) Budaya (21) Sastera (21) Kreatif (16) Agama (15) Blogzine republik KATA (14) Artikel (11) Buku (11) Jalan Telawi (11) Meor Yusof Aziddin (11) Pekak (11) Pendidikan (9) Pencerahan (8) Sejarah (8) Cinta (7) Kewartawanan (7) Lagu (7) Sajak (7) Bahasa (6) Belasungkawa (6) Jimadie Shah Othman (6) Media (6) Teater (6) Blog Foto (5) Deaf Cultures (5) Fiksyen (5) MySL (5) Subversif (5) Anwar Ibrahim (4) Foto (4) Islam (4) Komuniti Pekak (4) Lao Zi (4) Maskara (4) Puisi (4) Tao (4) society (4) Adi Putra (3) Bahasa Isyarat (3) Carutan (3) Cerpen (3) Folk (3) Kemanusiaan (3) Metafizik (3) Rumah Pena (3) A Samad Ismail (2) Ahmad Kamal Abu Bakar (2) Aidil Fitri (2) Amin Iskandar (2) Anugerah Khatulistiwa (2) BN Perikatan (2) Catatan Pinggir (2) Daiyan Trisha (2) Demo (2) Drama (2) Etika (2) Gambar (2) Hamsad Rangkuti (2) Ili Farhana (2) Islam dan Pluralisme (2) Jepun (2) Karam Sikh (2) Komedi (2) Maskara 7 (2) Mikon (2) Mingguan Wasilah (2) Novel (2) PRU 12 (2) Pantun (2) Pas (2) Pramoedya Ananta Toer (2) Sastera Underground (2) Seni Multimedia (2) Seni Persembahan (2) Soceity (2) Sosial (2) Tanggapan (2) Tidak dikategorikan (2) Travelog (2) Utusan Malaysia (2) Yahudi (2) lagu raya (2) pop (2) sam ahmad (2) 'Mantan' Sasterawan Negara (1) 10 x 10: 100 Minutes to Change the World (1) 127 Hours (1) 1957: Hati Malaya (1) 1998 (1) 300 (1) 9 Naga (1) A. Samad Said (1) AEI (1) Ahadiat Akashah (1) Al-Hidayah (1) Allah (1) Amerika Syarikat (1) Amiena Rev (1) Ana Raffali (1) Antara-Agama (1) Apuke (1) Aron Ralston (1) Ashutosh Gowarika (1) Astro (1) BERSIH (1) Balik Pulau (1) Berhala (1) Berita Harian (1) Bibir Dalam Pispot (1) Black 14 (1) Blog (1) Bumi Manusia (1) Bunyi (1) Chairil Anwar (1) Chamil Wariya (1) China (1) Cowboys and Aliens (1) DAP (1) Danny Boyle (1) Datuk (1) Democrat (1) Demonstrasi (1) Denias (1) Dominic Sena (1) Ezam Mohd Noor (1) Fikh Wanita (1) Free Burma (1) Fun (1) GAPENA (1) Gangguan Teksual (1) Gerak (1) Goenawan Mohamad (1) HINDRAF (1) Harry Potter (1) Hassan Abdul Karim (1) Hindi (1) Hollowood (1) Hollywood (1) Ibrani (1) Interview (1) Istana (1) James Franco (1) Jodha (1) KTBM (1) Kakiscript Playwright Competition (1) Karya (1) Katholik (1) Keadilan (1) Kebab Connection (1) Kebebasan Kreatif (1) Komputer (1) Komrad (1) Korea (1) Kristian (1) Kung Fu Dunk (1) La Nuit des Caligraphes (1) Makanan (1) Malaysian Book of Records (1) Mamat Khalid (1) Man Laksa (1) Manga (1) Manifesto (1) Mary Magdalena (1) Mat Sentul (1) Melaka (1) Merdeka (1) Muzik (1) Napoleon (1) Naskhah (1) Negaraku (1) Negarakuku (1) Nick Murphy (1) Nicolas Cage (1) Nopen (1) Novel bersiri (1) Obama (1) P. Ramlee (1) PKN (1) PKR (1) PRM (1) Pakatan (1) Pantoum (1) Papua (1) Pemanasan global (1) Pena (1) Pendidikan Khas (1) Penulis (1) Pilihan Raya (1) Politik Baru YB J (1) Potret (1) Prima (1) Progresive Folk (1) Promosi (1) Psikologi (1) Puchong (1) Pulau Pinang (1) Pushna (1) Rajinikhan (1) Rasuah (1) Razak Moheidin (1) Reformasi (1) Republican (1) Revolusi Kebudayaan (1) Ria (1) Rise of the Planet of the Apes (1) Rock (1) Ron Howard (1) Rudi Soedjarwo (1) Sarawak (1) Sasterawan Negara (1) Satira (1) Season of the Witch (1) Semusim di Neraka (1) Shah Rukh Khan (1) Shamsiah Mohd No (1) Sharif Shaa'ri (1) Shuffle (1) Siasah (1) Sivaji the Boss (1) Soekarno (1) Sosialis (1) SoundCloud (1) Subbudaya (1) Sucker Punch (1) Sukan (1) Syed Husin Ali (1) TV Realiti (1) Taiwan (1) Teman Muhasabah (1) The Da Vinvi Code (1) The Last Life in Universe (1) The Warlords (1) Turki (1) Umno (1) Umno PKR (1) Video (1) Wayang Pacak (1) Woman On Top (1) Xiu Xiu (1) Yeshoshafat Harkabi (1) Yusmadi Yusoff (1) Zack Snyder (1) Zaid Ibrahim (1) adiwira (1) arahkiri (1) berani bercinta (1) dendang buat ibu (1) duta solaris (1) entri yang pernah ditarik balik (1) gig (1) ingin jadi manusia (1) instrumental (1) iseekmusic (1) kotak hitam 5.0 (1) malay mail (1) moi last von (1) puisi jadi senjata (1) ramadan (1) satuarah (1) single (1) zulfikar samsuri (1)