IKLAN

Cari Blog Ini

Rabu, Ogos 01, 2007

MAZA juga akhirnya

Suatu ketika, dulu-dulu, waktu itu teman saya di Indonesia. Jumaat yang panas. Saya tidak solat Jumaat hari itu. Saya 'uzur'. Saya ber-SMS dengan dia. Tentu saja SMS itu tentang perkara-perkara yang dia suka. Kalau tak salah saya, pasal semiotika dan A-Teeaw kalau tak silap saya. Maaf, tidak dapat mengingat dengan baik. Sudah lama. Kini dia pun dah balik Malaysia. Dia di masjid katanya, waktu itu imam membaca khutbah. Pada masa itulah dia ber-SMS dengan saya. Janggal juga bunyinya.

Saya mungkin tanyakan padanya tentang manusia yang sesat tetapi sesatnya itu dalam nawaitu hendak mencari kebenaran menggunakan akalnya. Kemudian dia membalas, SMS itu selalu mengingatkan saya, “ orang kritis tidak sesat dan orang sesat tidak kritis. Dalam pencariannya, ia boleh singgah di mana-mana. Tetapi dia tidak sesat.” Itulah pedoman terbaik untuk saya setakat ini.

Saya sangat suka membaca kitab-kitab suci pelbagai agama. Saya punya koleksi dua versi Alkitab, dalam bahas Inggeris dan Indonesia. Saya juga kadang-kadang membaca buku Buddha. Kulitnya warna oren. Tetapi apabila saya berada dalam keadaan yang sangat serabut, saya suka membaca al-Quran. Suka sekali. Bertahun-tahun, sejak kecil saya membacanya tetapi sangat sedikit yang membaca sanbil cuba memahami dan menghayatinya.

Dalam bilik menulis di rumah yang tidak kemas, saya mendengar bacaan al-Quran dalam format MP3. Saya tertarik dengan kisah hud Nabi Sulaiman, ankabut (labah-labah) ketika hijrah nabi,dan kisah bahtera Noh, tentang binatang dan tumbuh-tumbuhan yang berpasang-pasang dalam kapal. Saya bayangkan, tentu ada burung belatuk. Burung ini adalah lambang kerajinan. Bayangkan kayu yang keras boleh dia lubangkan hanya dengan paruh yang dipatuk berterusan ratusan kali. Tetapi bukan dia yang ditiru Noh, tetapi dialah yang mempelajari daripada ketekunan dan kecekalan seorang Noh. Bertahun-tahun berdakwah tetapi hati umatnya lebih hitam daripada dakwat Cina, lebih keras daripada kayu jati.

Saya dapati keindahan dalam al-Quran itu amat menarik dan menyentuh perasaan saya. Terlalu. Maka saya menulis cerita hud, ankabut dan belatuk yang terinspirasi daripada kitab agung ini. Saya jadikannnya cerpen. Saya cuba lihat daripada sisi-sisi yang lain. Ada berapa banyak binatang yang disebut Allah? Saya fikir banyak sekali. Lepas itu mungkin giliran anjing tujuh pemuda yang menghuni gua (ashabul kahfi).

Saya dianggap jarang menulis 'cerpen assalamualaikum'. Tapi kali ini saya berminat. Memikirkan binantang-binatang dalam al-Quranmenjadikan saya mengingati Allah. Kalau ada rezki, saya akan terbitkan dalam bentuk buku berjudul Kenapa Kamu Melupakan Allah. Tapi ini cuma angan-angan biasa Mat Jenin yang merisaukan ramalan horoskop (llihat entri lalu). Harapnya jadi dan moga-moga Allah menunjukkan jalan. Amin.

Kedua, soalnya lagi siapakah paling sesuai menulis pengantar untuk buku ini? Banyak orang fikir ustaz rambut dan janggut merah Muhmmad Usman El-Muhammady. Cuma saya rasa seperti ada semacam yang tak kena. Tak kaw, tak angguk-angguk. Saya fikir MAZA (Dr. Mohamad Asri Zainal Abidin), ustaz muda itu juga yang paling sesuai. MAZA adalah mutfi kerajaan Perlis dan seluruh jajahan takluknya. Saya sebenarya suka dia lebih daripada mufti yang lama, Mat Jaya, walaupun Mat Jaya tu bapa kawan saya, Fathul Bari, juga ustaz muda yang belajar di Madinah. Madinah. Maklumlah orang Perlis, wahabi.

Dan satu lagi, di mana Tasnim? Antara penulis muda yang tidak dikenali tetapi sangat bagus. Saya tahu rumahnya di Arau. Jangan bagi tahu orang: Belakang stesen kereta api.

IKLAN

Terdapat ralat dalam alat ini

Label

Personal (47) Filem (42) Politik (32) Budaya (21) Sastera (21) Kreatif (16) Agama (15) Blogzine republik KATA (14) Artikel (11) Buku (11) Jalan Telawi (11) Meor Yusof Aziddin (11) Pekak (11) Pendidikan (9) Pencerahan (8) Sejarah (8) Cinta (7) Kewartawanan (7) Lagu (7) Sajak (7) Bahasa (6) Belasungkawa (6) Jimadie Shah Othman (6) Media (6) Teater (6) Blog Foto (5) Deaf Cultures (5) Fiksyen (5) MySL (5) Subversif (5) Anwar Ibrahim (4) Foto (4) Islam (4) Komuniti Pekak (4) Lao Zi (4) Maskara (4) Puisi (4) Tao (4) society (4) Adi Putra (3) Bahasa Isyarat (3) Carutan (3) Cerpen (3) Folk (3) Kemanusiaan (3) Metafizik (3) Rumah Pena (3) A Samad Ismail (2) Ahmad Kamal Abu Bakar (2) Aidil Fitri (2) Amin Iskandar (2) Anugerah Khatulistiwa (2) BN Perikatan (2) Catatan Pinggir (2) Daiyan Trisha (2) Demo (2) Drama (2) Etika (2) Gambar (2) Hamsad Rangkuti (2) Ili Farhana (2) Islam dan Pluralisme (2) Jepun (2) Karam Sikh (2) Komedi (2) Maskara 7 (2) Mikon (2) Mingguan Wasilah (2) Novel (2) PRU 12 (2) Pantun (2) Pas (2) Pramoedya Ananta Toer (2) Sastera Underground (2) Seni Multimedia (2) Seni Persembahan (2) Soceity (2) Sosial (2) Tanggapan (2) Tidak dikategorikan (2) Travelog (2) Utusan Malaysia (2) Yahudi (2) lagu raya (2) pop (2) sam ahmad (2) 'Mantan' Sasterawan Negara (1) 10 x 10: 100 Minutes to Change the World (1) 127 Hours (1) 1957: Hati Malaya (1) 1998 (1) 300 (1) 9 Naga (1) A. Samad Said (1) AEI (1) Ahadiat Akashah (1) Al-Hidayah (1) Allah (1) Amerika Syarikat (1) Amiena Rev (1) Ana Raffali (1) Antara-Agama (1) Apuke (1) Aron Ralston (1) Ashutosh Gowarika (1) Astro (1) BERSIH (1) Balik Pulau (1) Berhala (1) Berita Harian (1) Bibir Dalam Pispot (1) Black 14 (1) Blog (1) Bumi Manusia (1) Bunyi (1) Chairil Anwar (1) Chamil Wariya (1) China (1) Cowboys and Aliens (1) DAP (1) Danny Boyle (1) Datuk (1) Democrat (1) Demonstrasi (1) Denias (1) Dominic Sena (1) Ezam Mohd Noor (1) Fikh Wanita (1) Free Burma (1) Fun (1) GAPENA (1) Gangguan Teksual (1) Gerak (1) Goenawan Mohamad (1) HINDRAF (1) Harry Potter (1) Hassan Abdul Karim (1) Hindi (1) Hollowood (1) Hollywood (1) Ibrani (1) Interview (1) Istana (1) James Franco (1) Jodha (1) KTBM (1) Kakiscript Playwright Competition (1) Karya (1) Katholik (1) Keadilan (1) Kebab Connection (1) Kebebasan Kreatif (1) Komputer (1) Komrad (1) Korea (1) Kristian (1) Kung Fu Dunk (1) La Nuit des Caligraphes (1) Makanan (1) Malaysian Book of Records (1) Mamat Khalid (1) Man Laksa (1) Manga (1) Manifesto (1) Mary Magdalena (1) Mat Sentul (1) Melaka (1) Merdeka (1) Muzik (1) Napoleon (1) Naskhah (1) Negaraku (1) Negarakuku (1) Nick Murphy (1) Nicolas Cage (1) Nopen (1) Novel bersiri (1) Obama (1) P. Ramlee (1) PKN (1) PKR (1) PRM (1) Pakatan (1) Pantoum (1) Papua (1) Pemanasan global (1) Pena (1) Pendidikan Khas (1) Penulis (1) Pilihan Raya (1) Politik Baru YB J (1) Potret (1) Prima (1) Progresive Folk (1) Promosi (1) Psikologi (1) Puchong (1) Pulau Pinang (1) Pushna (1) Rajinikhan (1) Rasuah (1) Razak Moheidin (1) Reformasi (1) Republican (1) Revolusi Kebudayaan (1) Ria (1) Rise of the Planet of the Apes (1) Rock (1) Ron Howard (1) Rudi Soedjarwo (1) Sarawak (1) Sasterawan Negara (1) Satira (1) Season of the Witch (1) Semusim di Neraka (1) Shah Rukh Khan (1) Shamsiah Mohd No (1) Sharif Shaa'ri (1) Shuffle (1) Siasah (1) Sivaji the Boss (1) Soekarno (1) Sosialis (1) SoundCloud (1) Subbudaya (1) Sucker Punch (1) Sukan (1) Syed Husin Ali (1) TV Realiti (1) Taiwan (1) Teman Muhasabah (1) The Da Vinvi Code (1) The Last Life in Universe (1) The Warlords (1) Turki (1) Umno (1) Umno PKR (1) Video (1) Wayang Pacak (1) Woman On Top (1) Xiu Xiu (1) Yeshoshafat Harkabi (1) Yusmadi Yusoff (1) Zack Snyder (1) Zaid Ibrahim (1) adiwira (1) arahkiri (1) berani bercinta (1) dendang buat ibu (1) duta solaris (1) entri yang pernah ditarik balik (1) gig (1) ingin jadi manusia (1) instrumental (1) iseekmusic (1) kotak hitam 5.0 (1) malay mail (1) moi last von (1) puisi jadi senjata (1) ramadan (1) satuarah (1) single (1) zulfikar samsuri (1)