IKLAN

Cari Blog Ini

Selasa, Oktober 30, 2007

Karam Sikh

Bilakah kebencian akan tamat; dan luntur? Saya tidak mampu menjawabnya. Tetapi barangkali Karam Sikh (bukan Karam Singh Walia), si keling itu, mempunyai jawapan untuk soalan ini. Saya tidak pasti kenapa budak nakal ini selalu mengganggu blog saya. Sepertinya dia memendam amarah yang mendalam. Lalu, menjadikannya tidak rasional, bodoh dan tolol sekali.

Maaf, ini jujur. (Selepas ini saudara Karam pasti mempunyai alasan yang lebih kuat untuk menggiatkan 'perang gerila' terhadap Yang Separuh Israiliyat dan yang Benar-benar Cinta ini). Saya tidak mampu menerka alasan beliau berbuat demikian. Saya hanya menulis blog yang bilangan pengunjunggnya hanya 20 orang sehari (tetapi berubah sejak Mikon membuat 'paut maut' di SDN). Jadi, saya meningkat popular dengan publisiti murahan itu. Dan Saya selalu membuat andaian secara liar siapakah Karam Sikh. Ia semacam permainan teka-teki atau jigsaw puzzle yang menarik dan mengasyikkan.

Saya mempunyai alasan untuk itu. Ada sebahagiannya sangat kuat tetapi tidak mungkin saya tuliskan. Saya tahu sebenarnya dia melayari internet daripada mana. Namun Karam Sikh ini menambahkan keceriaan hidup saya. Terus terang saya katakan, saya jarang terganggu dengan usikan-usikan nakal beliau. Mungkin juga beliau merupakan seorang yang selalu sepi dan kesunyian lantas mencari perhatian di blog ini. Jika dia ingin menumpang kasih, kenapa tidak kita menerimanya. Ini adalah sebahagian daripada ajaran Islam: Mengasihi dan menyayangi sesama manusia yang bersuku-suku dan berbangsa-bangsa.

Buat Encik Karam Sikh, sedarlah saya hanyalah seorang penulis blog yang menulis ikut suka saya. Saya tidak pernah peduli sama ada audien membaca atau tidak. Tersiar atau tidak. Yang penting bagi saya hanyalah kepuasan diri sendiri. Inilah yang dinamakan syok sendiri. Seperti Mikon, saya juga ingin bebas sebebas-bebasnya, tidak mahu terikat dengan apa pun kecuali pada kehendak dan apa yang saya percaya. Kepercayaan tuan, punya pasal tuanlah. Pandangan tuan punya pasal pasallah. Dan kalau tuan tak suka blog ini, tuan-tuan boleh mengundi tak suka saya. Saya ada buat undian di penjuru kanan, atas blog ini. Atau pun, blah saja dari blog ini. Saya pun tak kisah. Kalau rasa saya tak bagus, pi baca blog yang bagus atau tulis sendiri, baca sendiri dan syok sendiri macam saya di tempat yang lain.

Walau apa pun, untuk menapis Karam Sikh bukanlah polisi dan kepercayaan saya. Saya percaya pada kebebasan hak setiap manusia menyuarakan pandangan dan pendiriannya. Termasuk haknya untuk merahsiakan identitinya dan mendapat keselamatan dan perlindungan atas itu. Saya juga tidak boleh marah. Memang inilah sebuah blog peribadi tetapi saya menyiarkannya secara umum, maka apabila orang ramai membacanya dan menyuarakan rasa terganggunya, itu adalah hak dia, seperti hak saya menulis apa yang saya suka.

Orang seperti Karam Sikh ini menjadikan hidup kita lebih bulat dan berwarna-warna. Sebab itu saya rasa saya pelan-pelan jatuh cinta dengan dia. Ha, ha, Ha!

Buat masa ini saya masih rasa bahagia. Oleh itu, Karam Sikh silalah mengomen lagi. Kalau boleh, tulis juga dalam Berita Harian dan Utusan Malaysia. Lagi ramai orang baca. Kalau saya dah bosan nanti, saya mungkin membuat polisi baru, juga meniru Mikon dan SDN: Tiada komen.

Oh, dan siapa pula Sarip? Adakah ia Sarip Dol? Dan kenapa dia seperti membela saya? Mungkinkah dia sebenarnya seorang perempuan yang cun dan belum menikah?

Sarip ini sangat kreatif, ketika lebaran baru melewati, Sarip, juga orang yang berlindung di balik nama samaran itu, menyoal si keling badigol, Karam Sikh, "encik Karam, macam mana Aidilfitri. Jangan karam di lautan sepi dah lah. Hi, hi. hi!"

Dia gelak macam setan.


IKLAN

Terdapat ralat dalam alat ini

Label

Personal (47) Filem (42) Politik (32) Budaya (21) Sastera (21) Kreatif (16) Agama (15) Blogzine republik KATA (14) Artikel (11) Buku (11) Jalan Telawi (11) Meor Yusof Aziddin (11) Pekak (11) Pendidikan (9) Pencerahan (8) Sejarah (8) Cinta (7) Kewartawanan (7) Lagu (7) Sajak (7) Bahasa (6) Belasungkawa (6) Jimadie Shah Othman (6) Media (6) Teater (6) Blog Foto (5) Deaf Cultures (5) Fiksyen (5) MySL (5) Subversif (5) Anwar Ibrahim (4) Foto (4) Islam (4) Komuniti Pekak (4) Lao Zi (4) Maskara (4) Puisi (4) Tao (4) society (4) Adi Putra (3) Bahasa Isyarat (3) Carutan (3) Cerpen (3) Folk (3) Kemanusiaan (3) Metafizik (3) Rumah Pena (3) A Samad Ismail (2) Ahmad Kamal Abu Bakar (2) Aidil Fitri (2) Amin Iskandar (2) Anugerah Khatulistiwa (2) BN Perikatan (2) Catatan Pinggir (2) Daiyan Trisha (2) Demo (2) Drama (2) Etika (2) Gambar (2) Hamsad Rangkuti (2) Ili Farhana (2) Islam dan Pluralisme (2) Jepun (2) Karam Sikh (2) Komedi (2) Maskara 7 (2) Mikon (2) Mingguan Wasilah (2) Novel (2) PRU 12 (2) Pantun (2) Pas (2) Pramoedya Ananta Toer (2) Sastera Underground (2) Seni Multimedia (2) Seni Persembahan (2) Soceity (2) Sosial (2) Tanggapan (2) Tidak dikategorikan (2) Travelog (2) Utusan Malaysia (2) Yahudi (2) lagu raya (2) pop (2) sam ahmad (2) 'Mantan' Sasterawan Negara (1) 10 x 10: 100 Minutes to Change the World (1) 127 Hours (1) 1957: Hati Malaya (1) 1998 (1) 300 (1) 9 Naga (1) A. Samad Said (1) AEI (1) Ahadiat Akashah (1) Al-Hidayah (1) Allah (1) Amerika Syarikat (1) Amiena Rev (1) Ana Raffali (1) Antara-Agama (1) Apuke (1) Aron Ralston (1) Ashutosh Gowarika (1) Astro (1) BERSIH (1) Balik Pulau (1) Berhala (1) Berita Harian (1) Bibir Dalam Pispot (1) Black 14 (1) Blog (1) Bumi Manusia (1) Bunyi (1) Chairil Anwar (1) Chamil Wariya (1) China (1) Cowboys and Aliens (1) DAP (1) Danny Boyle (1) Datuk (1) Democrat (1) Demonstrasi (1) Denias (1) Dominic Sena (1) Ezam Mohd Noor (1) Fikh Wanita (1) Free Burma (1) Fun (1) GAPENA (1) Gangguan Teksual (1) Gerak (1) Goenawan Mohamad (1) HINDRAF (1) Harry Potter (1) Hassan Abdul Karim (1) Hindi (1) Hollowood (1) Hollywood (1) Ibrani (1) Interview (1) Istana (1) James Franco (1) Jodha (1) KTBM (1) Kakiscript Playwright Competition (1) Karya (1) Katholik (1) Keadilan (1) Kebab Connection (1) Kebebasan Kreatif (1) Komputer (1) Komrad (1) Korea (1) Kristian (1) Kung Fu Dunk (1) La Nuit des Caligraphes (1) Makanan (1) Malaysian Book of Records (1) Mamat Khalid (1) Man Laksa (1) Manga (1) Manifesto (1) Mary Magdalena (1) Mat Sentul (1) Melaka (1) Merdeka (1) Muzik (1) Napoleon (1) Naskhah (1) Negaraku (1) Negarakuku (1) Nick Murphy (1) Nicolas Cage (1) Nopen (1) Novel bersiri (1) Obama (1) P. Ramlee (1) PKN (1) PKR (1) PRM (1) Pakatan (1) Pantoum (1) Papua (1) Pemanasan global (1) Pena (1) Pendidikan Khas (1) Penulis (1) Pilihan Raya (1) Politik Baru YB J (1) Potret (1) Prima (1) Progresive Folk (1) Promosi (1) Psikologi (1) Puchong (1) Pulau Pinang (1) Pushna (1) Rajinikhan (1) Rasuah (1) Razak Moheidin (1) Reformasi (1) Republican (1) Revolusi Kebudayaan (1) Ria (1) Rise of the Planet of the Apes (1) Rock (1) Ron Howard (1) Rudi Soedjarwo (1) Sarawak (1) Sasterawan Negara (1) Satira (1) Season of the Witch (1) Semusim di Neraka (1) Shah Rukh Khan (1) Shamsiah Mohd No (1) Sharif Shaa'ri (1) Shuffle (1) Siasah (1) Sivaji the Boss (1) Soekarno (1) Sosialis (1) SoundCloud (1) Subbudaya (1) Sucker Punch (1) Sukan (1) Syed Husin Ali (1) TV Realiti (1) Taiwan (1) Teman Muhasabah (1) The Da Vinvi Code (1) The Last Life in Universe (1) The Warlords (1) Turki (1) Umno (1) Umno PKR (1) Video (1) Wayang Pacak (1) Woman On Top (1) Xiu Xiu (1) Yeshoshafat Harkabi (1) Yusmadi Yusoff (1) Zack Snyder (1) Zaid Ibrahim (1) adiwira (1) arahkiri (1) berani bercinta (1) dendang buat ibu (1) duta solaris (1) entri yang pernah ditarik balik (1) gig (1) ingin jadi manusia (1) instrumental (1) iseekmusic (1) kotak hitam 5.0 (1) malay mail (1) moi last von (1) puisi jadi senjata (1) ramadan (1) satuarah (1) single (1) zulfikar samsuri (1)