IKLAN

Cari Blog Ini

Selasa, November 06, 2007

Di sini tak ada kucing: Cuma keledai dengan babi

Oleh Karam Sikh


Jangan cuba-cuba nak mainkan nama anak keling. Aku tak suka—tipikal Melayu, mmg akan mainkan nama orang Keling... lebih-lebih lagi sekarang Perhimpunan Umno: musim orang Melayu nak tunjuk kuat. Kat sana tengah banyak babi-babi. Pergilah!

Umno-Umno jugak, tapi aku tak takut. Sekarang giliran orang keling jolok orang Melayu. Mula-mula Jimadie: keledai tuan punya blog ni.

Dia: Jimadie Shah Othman. Panjang. Batang panjang cukup; nama tak perlu panjang. Panjang-panjang pun batang Melayu; panjang lagi batang singh!

Biar aku pendekkan. Aku panggil keledai tu “Jimad.” Amacam? Tapi, “Jimad” tak ada makna. Aku tukar, jadi “Jimak.” Baru ada makna. Baru best. Kalau tambah dengan gelaran raja, jadi: “Raja Jimak.”

Malam kelmarin, malam Isnin. Orang-orang yang ada pasangan akan melakukan seks. Mereka yang baca blog aku, malam kelmarin, akan jilat cipap bini/kekasih dia. Sebabnya? Sebab, teruja—babi punya perkataan ni: “teruja”—dengan tulisan aku sebelum ni! Jadi dia jilat dulu. Lepas itu dia mintak “blowjob” pulak, sambil kata, “I dah buat kat you; you pulak arr buat kat I.”

Konon adil. Bangsat!

Taktik biasa. Biasalah!

Kedua; kat sini tak ada kucing. Jangan nak pandai-pandai tambah. Yang ada cuma keledai dengan babi. Jadi, jangan jadi babi (mcm Mikon); jadi keledai cukup.

Setakat ini, hanya Mikon yang aku umumkan sebagai babi. Babi hutan, sebab, sebab dia babi anarki. Babi tak ada tuan. Orang kampung kat Melaka cakap, "babi tonyok."

Ketiga: aku tak sembah Sultan, dan Jimak (!), walaupun aku kasi kehormatan perkataan “raja” kat kau, tak payah nak mintak sultan kasi pingat kat aku. Dalam HP kau, mana ada no HP mana-mana sultan? Jangan nak berlagak. Jangan nak alih isu.

Keempat, dan yang terakhir: aku pergi rumah adik aku semalam petang. Dia keling. Mcm aku. Aku pinjam dia duit, untuk minum arak kat Doraisami: malam minggu. Adik aku kerja kilang. Dia yang support hidup aku. Dia pompuan. Mikon tak pernah dapat dia—jangan harap! Babi-babi-babi… tiga puluh kali babi kalau dia dapat adik aku. Sebab adik aku, mcm aku, tak cun.

Tapi, aku macho.

Kat rumah dia, aku nampak ada tiga keeling majalah "New Yorker." Dia baca "New Yorker"? Aku tak tahu. Aku tak tanya. Aku curi satu. Aku baca. Dulu-dulu, awek aku ada baca majalah ini. Sbb tu aku baca. Dari sana aku dapat tahu, budak-budak Malaysia (penulis) semua keledai. Kau ingat Mikon dah pandai? Butoh! Adik aku, yang kerja kilang kat Ulu Klang pun baca "New Yorker"; apa babi punya Mikon...

Aku tak nak beritahu yang aku minum beer. Malam tadi aku mabuk, walaupun aku tak dapat seks. Sepuluh round pun tak guna keledai, kalau tak dapat blowjob.

Jumlah hutang aku dengan adik aku setakat 5/11/2007: RM980.00. Keledai mana nak bayar?

Sumber gambar: http://www.liverpoolmuseums.org.uk/walker/johnmoores/22/artists/turner.jpg

IKLAN

Terdapat ralat dalam alat ini

Label

Personal (47) Filem (42) Politik (32) Budaya (21) Sastera (21) Kreatif (16) Agama (15) Blogzine republik KATA (14) Artikel (11) Buku (11) Jalan Telawi (11) Meor Yusof Aziddin (11) Pekak (11) Pendidikan (9) Pencerahan (8) Sejarah (8) Cinta (7) Kewartawanan (7) Lagu (7) Sajak (7) Bahasa (6) Belasungkawa (6) Jimadie Shah Othman (6) Media (6) Teater (6) Blog Foto (5) Deaf Cultures (5) Fiksyen (5) MySL (5) Subversif (5) Anwar Ibrahim (4) Foto (4) Islam (4) Komuniti Pekak (4) Lao Zi (4) Maskara (4) Puisi (4) Tao (4) society (4) Adi Putra (3) Bahasa Isyarat (3) Carutan (3) Cerpen (3) Folk (3) Kemanusiaan (3) Metafizik (3) Rumah Pena (3) A Samad Ismail (2) Ahmad Kamal Abu Bakar (2) Aidil Fitri (2) Amin Iskandar (2) Anugerah Khatulistiwa (2) BN Perikatan (2) Catatan Pinggir (2) Daiyan Trisha (2) Demo (2) Drama (2) Etika (2) Gambar (2) Hamsad Rangkuti (2) Ili Farhana (2) Islam dan Pluralisme (2) Jepun (2) Karam Sikh (2) Komedi (2) Maskara 7 (2) Mikon (2) Mingguan Wasilah (2) Novel (2) PRU 12 (2) Pantun (2) Pas (2) Pramoedya Ananta Toer (2) Sastera Underground (2) Seni Multimedia (2) Seni Persembahan (2) Soceity (2) Sosial (2) Tanggapan (2) Tidak dikategorikan (2) Travelog (2) Utusan Malaysia (2) Yahudi (2) lagu raya (2) pop (2) sam ahmad (2) 'Mantan' Sasterawan Negara (1) 10 x 10: 100 Minutes to Change the World (1) 127 Hours (1) 1957: Hati Malaya (1) 1998 (1) 300 (1) 9 Naga (1) A. Samad Said (1) AEI (1) Ahadiat Akashah (1) Al-Hidayah (1) Allah (1) Amerika Syarikat (1) Amiena Rev (1) Ana Raffali (1) Antara-Agama (1) Apuke (1) Aron Ralston (1) Ashutosh Gowarika (1) Astro (1) BERSIH (1) Balik Pulau (1) Berhala (1) Berita Harian (1) Bibir Dalam Pispot (1) Black 14 (1) Blog (1) Bumi Manusia (1) Bunyi (1) Chairil Anwar (1) Chamil Wariya (1) China (1) Cowboys and Aliens (1) DAP (1) Danny Boyle (1) Datuk (1) Democrat (1) Demonstrasi (1) Denias (1) Dominic Sena (1) Ezam Mohd Noor (1) Fikh Wanita (1) Free Burma (1) Fun (1) GAPENA (1) Gangguan Teksual (1) Gerak (1) Goenawan Mohamad (1) HINDRAF (1) Harry Potter (1) Hassan Abdul Karim (1) Hindi (1) Hollowood (1) Hollywood (1) Ibrani (1) Interview (1) Istana (1) James Franco (1) Jodha (1) KTBM (1) Kakiscript Playwright Competition (1) Karya (1) Katholik (1) Keadilan (1) Kebab Connection (1) Kebebasan Kreatif (1) Komputer (1) Komrad (1) Korea (1) Kristian (1) Kung Fu Dunk (1) La Nuit des Caligraphes (1) Makanan (1) Malaysian Book of Records (1) Mamat Khalid (1) Man Laksa (1) Manga (1) Manifesto (1) Mary Magdalena (1) Mat Sentul (1) Melaka (1) Merdeka (1) Muzik (1) Napoleon (1) Naskhah (1) Negaraku (1) Negarakuku (1) Nick Murphy (1) Nicolas Cage (1) Nopen (1) Novel bersiri (1) Obama (1) P. Ramlee (1) PKN (1) PKR (1) PRM (1) Pakatan (1) Pantoum (1) Papua (1) Pemanasan global (1) Pena (1) Pendidikan Khas (1) Penulis (1) Pilihan Raya (1) Politik Baru YB J (1) Potret (1) Prima (1) Progresive Folk (1) Promosi (1) Psikologi (1) Puchong (1) Pulau Pinang (1) Pushna (1) Rajinikhan (1) Rasuah (1) Razak Moheidin (1) Reformasi (1) Republican (1) Revolusi Kebudayaan (1) Ria (1) Rise of the Planet of the Apes (1) Rock (1) Ron Howard (1) Rudi Soedjarwo (1) Sarawak (1) Sasterawan Negara (1) Satira (1) Season of the Witch (1) Semusim di Neraka (1) Shah Rukh Khan (1) Shamsiah Mohd No (1) Sharif Shaa'ri (1) Shuffle (1) Siasah (1) Sivaji the Boss (1) Soekarno (1) Sosialis (1) SoundCloud (1) Subbudaya (1) Sucker Punch (1) Sukan (1) Syed Husin Ali (1) TV Realiti (1) Taiwan (1) Teman Muhasabah (1) The Da Vinvi Code (1) The Last Life in Universe (1) The Warlords (1) Turki (1) Umno (1) Umno PKR (1) Video (1) Wayang Pacak (1) Woman On Top (1) Xiu Xiu (1) Yeshoshafat Harkabi (1) Yusmadi Yusoff (1) Zack Snyder (1) Zaid Ibrahim (1) adiwira (1) arahkiri (1) berani bercinta (1) dendang buat ibu (1) duta solaris (1) entri yang pernah ditarik balik (1) gig (1) ingin jadi manusia (1) instrumental (1) iseekmusic (1) kotak hitam 5.0 (1) malay mail (1) moi last von (1) puisi jadi senjata (1) ramadan (1) satuarah (1) single (1) zulfikar samsuri (1)