IKLAN

Cari Blog Ini

Sabtu, November 03, 2007

En. Karam adalah gabungan orang-orang?

Benar, seperti yang dijangkakan. Keadaan menjadi makin buruk. Sejak bila pula aku ada penyakit mental split personaliti? Aku dah agak, akan tiba juga masanya orang akan juga meragukan 'persengketaan' antara aku dan En. Karam. Antara kita semua, orang yang paling tajam mata hatinya adalah Shah, budak Kekkwa. (Blog dia Tegak Seni dah tutup sebab terlupa password.) Dari awal lagi Shah dah usik aku, "entah-entah En. Karam tu kau sendiri." Dan aku menjawab, "aku tak buat kerja bodoh macam tu."

Semalam, di Pena's House, memetik istilah En. Karam, Lutfi juga tanya aku, siapa Karam Sikh. Aku jawab tak tahu. "Aku ingat engkau," kata aku. Kamui ketawa.

Semalam aku komen daripada 'hantu' baru menggunakan nama "Question" yang menuduh aku ini adalah En. Karam. En. Karam adalah peronaliti aku yang lain. Yang rahsia. Inilah komen yang menyentuh hati aku. Aku sebenarnya lebih terbuka kepada kritikan dan makian daripada fitnah. Maka hari ini, aku sangat sedih. Menuduh aku sebagai Karam Sikh adalah sebuah penghinaan. Dan aku kira En. Karam pun rasa begitu.

Balasan En. Karam fasal gaya bahasa itu, harap En. Question dapat menilainya. Gaya bahasa kami berdua amat berbeza. Juga persepsi tentang isu dan kupasan.

Dan sampai saat ini saya harap benar kalau En. Karam dapat melupuskan identiti rahsia supaya terbongkarlah dusta-dusta dan pembohongan yang mereka lembarkan kepada kita.

2
Hari ini saya syak En. Karam bukanlah seorang tetapi gabungan orang-orang. Mungkinkah? Komen En. Karam yang terakhir itu sebenarnya adalah daripada En. Question. Dan mungkin juga En. Karam yang sebenar ini juga adalah En. Karam yang kedua. Kerana En. Karam yang pertama tidak pernah berhujah, dia hanya memaki dan marah-marah saja. Semua ini mungkin benar, dan semua ini mungkin salah. Jawapannya hanya pada Allah.

Eh, En. Karam ada masalah peribadi dengan Mikon ke? Adik kau dah berzina dengan 'ahli neraka' tu ke?

Aduh, penatlah aku layan gosip. Esok lusa bertaubatlah, bak kata Marsli N.O dalam blog dia, kurang lebih berbunyi, "banyak orang mengkritik GM, tetapi GM tidak pernah mempedulikannya. Dia hanya menulis seperti biasa."

Baiklah, ikutlah nasihat orang lama.


Gambar dalam entri ini adalah hiasan semata-mata diambil daripada http://www.brainbasedbusiness.com/2006/07/problems_that_spark_solutions.html


P/s: Aku rasa bodoh pula melayan orang-orang yang berselindung di balik nama samaran. Macam tak ada kerja lain pula aku.
Apalah, kau orang pun tak ada kerja ke? Yang baca entri ni nak buat apa? Bukan ada faedahnyah. Baik kau orang baca Quran la. Ingat tuhan. Kita ni dah di akhir zaman dah ni.

IKLAN

Terdapat ralat dalam alat ini

Label

Personal (47) Filem (42) Politik (32) Budaya (21) Sastera (21) Kreatif (16) Agama (15) Blogzine republik KATA (14) Artikel (11) Buku (11) Jalan Telawi (11) Meor Yusof Aziddin (11) Pekak (11) Pendidikan (9) Pencerahan (8) Sejarah (8) Cinta (7) Kewartawanan (7) Lagu (7) Sajak (7) Bahasa (6) Belasungkawa (6) Jimadie Shah Othman (6) Media (6) Teater (6) Blog Foto (5) Deaf Cultures (5) Fiksyen (5) MySL (5) Subversif (5) Anwar Ibrahim (4) Foto (4) Islam (4) Komuniti Pekak (4) Lao Zi (4) Maskara (4) Puisi (4) Tao (4) society (4) Adi Putra (3) Bahasa Isyarat (3) Carutan (3) Cerpen (3) Folk (3) Kemanusiaan (3) Metafizik (3) Rumah Pena (3) A Samad Ismail (2) Ahmad Kamal Abu Bakar (2) Aidil Fitri (2) Amin Iskandar (2) Anugerah Khatulistiwa (2) BN Perikatan (2) Catatan Pinggir (2) Daiyan Trisha (2) Demo (2) Drama (2) Etika (2) Gambar (2) Hamsad Rangkuti (2) Ili Farhana (2) Islam dan Pluralisme (2) Jepun (2) Karam Sikh (2) Komedi (2) Maskara 7 (2) Mikon (2) Mingguan Wasilah (2) Novel (2) PRU 12 (2) Pantun (2) Pas (2) Pramoedya Ananta Toer (2) Sastera Underground (2) Seni Multimedia (2) Seni Persembahan (2) Soceity (2) Sosial (2) Tanggapan (2) Tidak dikategorikan (2) Travelog (2) Utusan Malaysia (2) Yahudi (2) lagu raya (2) pop (2) sam ahmad (2) 'Mantan' Sasterawan Negara (1) 10 x 10: 100 Minutes to Change the World (1) 127 Hours (1) 1957: Hati Malaya (1) 1998 (1) 300 (1) 9 Naga (1) A. Samad Said (1) AEI (1) Ahadiat Akashah (1) Al-Hidayah (1) Allah (1) Amerika Syarikat (1) Amiena Rev (1) Ana Raffali (1) Antara-Agama (1) Apuke (1) Aron Ralston (1) Ashutosh Gowarika (1) Astro (1) BERSIH (1) Balik Pulau (1) Berhala (1) Berita Harian (1) Bibir Dalam Pispot (1) Black 14 (1) Blog (1) Bumi Manusia (1) Bunyi (1) Chairil Anwar (1) Chamil Wariya (1) China (1) Cowboys and Aliens (1) DAP (1) Danny Boyle (1) Datuk (1) Democrat (1) Demonstrasi (1) Denias (1) Dominic Sena (1) Ezam Mohd Noor (1) Fikh Wanita (1) Free Burma (1) Fun (1) GAPENA (1) Gangguan Teksual (1) Gerak (1) Goenawan Mohamad (1) HINDRAF (1) Harry Potter (1) Hassan Abdul Karim (1) Hindi (1) Hollowood (1) Hollywood (1) Ibrani (1) Interview (1) Istana (1) James Franco (1) Jodha (1) KTBM (1) Kakiscript Playwright Competition (1) Karya (1) Katholik (1) Keadilan (1) Kebab Connection (1) Kebebasan Kreatif (1) Komputer (1) Komrad (1) Korea (1) Kristian (1) Kung Fu Dunk (1) La Nuit des Caligraphes (1) Makanan (1) Malaysian Book of Records (1) Mamat Khalid (1) Man Laksa (1) Manga (1) Manifesto (1) Mary Magdalena (1) Mat Sentul (1) Melaka (1) Merdeka (1) Muzik (1) Napoleon (1) Naskhah (1) Negaraku (1) Negarakuku (1) Nick Murphy (1) Nicolas Cage (1) Nopen (1) Novel bersiri (1) Obama (1) P. Ramlee (1) PKN (1) PKR (1) PRM (1) Pakatan (1) Pantoum (1) Papua (1) Pemanasan global (1) Pena (1) Pendidikan Khas (1) Penulis (1) Pilihan Raya (1) Politik Baru YB J (1) Potret (1) Prima (1) Progresive Folk (1) Promosi (1) Psikologi (1) Puchong (1) Pulau Pinang (1) Pushna (1) Rajinikhan (1) Rasuah (1) Razak Moheidin (1) Reformasi (1) Republican (1) Revolusi Kebudayaan (1) Ria (1) Rise of the Planet of the Apes (1) Rock (1) Ron Howard (1) Rudi Soedjarwo (1) Sarawak (1) Sasterawan Negara (1) Satira (1) Season of the Witch (1) Semusim di Neraka (1) Shah Rukh Khan (1) Shamsiah Mohd No (1) Sharif Shaa'ri (1) Shuffle (1) Siasah (1) Sivaji the Boss (1) Soekarno (1) Sosialis (1) SoundCloud (1) Subbudaya (1) Sucker Punch (1) Sukan (1) Syed Husin Ali (1) TV Realiti (1) Taiwan (1) Teman Muhasabah (1) The Da Vinvi Code (1) The Last Life in Universe (1) The Warlords (1) Turki (1) Umno (1) Umno PKR (1) Video (1) Wayang Pacak (1) Woman On Top (1) Xiu Xiu (1) Yeshoshafat Harkabi (1) Yusmadi Yusoff (1) Zack Snyder (1) Zaid Ibrahim (1) adiwira (1) arahkiri (1) berani bercinta (1) dendang buat ibu (1) duta solaris (1) entri yang pernah ditarik balik (1) gig (1) ingin jadi manusia (1) instrumental (1) iseekmusic (1) kotak hitam 5.0 (1) malay mail (1) moi last von (1) puisi jadi senjata (1) ramadan (1) satuarah (1) single (1) zulfikar samsuri (1)