IKLAN

Cari Blog Ini

Jumaat, November 09, 2007

Novel 'popular' sampah dan tak berguna?

Hingga saat ini, komputer saya masih hang. Agak tension. Saya menaip agak panjang memperjelaskan entri saya terdahulu tentang dakwaan saya Cina tidak beretika bawa kereta. Saya juga menulis tentang kenapa saya sokong dan obses sepenuhnya dengan bahasa Melayu. Saya cuba mengimbau sejarah Sumpah Pemuda 1928 ketika Indonesia belum menjadi Indonesia. Indonesia adalah seribu pulau yang mundur, berpecah-belah dan ditadbir oleh penjajah Belanda.


Peristiwa penting rantau ini itu semacam sebuah titik berkilauan dalam secarah yang tidak mungkin dipadam. Dan salah satu daripada tiga kontrak sosial antara rakyat Indonesia (yang belum menjadi Indonesia itu) dan seribu pulau adalah bahasa Indonesia yang merupakan bahasa minoriti di seribu pulau yang hanya dipertuturkan di Riau dan Sumatera. Dan ketika itu, "Indonesia" bukanlah kata yang tidak alien.

Apakah bahasa Indonesia? Kita semua tahu, walau pun tidak diperjelaskan dalam retorika bapa bangsa yang menakjubkan itu, itulah nama lain kepada bahasa Melayu. Bahasa ini juga pernah menjadi lingua franca di rantau ini dan pernah dipertuturkan oleh Keling, Cina, Mat Saleh dan Arab yang berdagang di sini. Responnya lebih panjang. Dan saya sudahi dengan kata-kata klise kami, yang pernah kami sebut kepada Syarifah Amani, "jika tuan membaca Catatan Pinggir, tahulah tuan langit itu tinggi atau pun rendah."

Saya belum sempat save entri tersebut dalam Blogger. Harapnya sembat diselamatkan.

Kedua, bukan semua Cina bawa kereta teruk. Dan masalah tak berdisiplin di jalan raya bukanlah masalah Melayu, Cina dan India. Ia adalah masalah Malaya. Saya salah, tuan betul. Oleh itu saya mengaku dan minta maaf. Tetapi kawan kita kata all womens drives really bad. Itu juga mungkin bukan masalah laki-laki atau perempuan. Itu juga masalah Malaya.

Sebenarnya yang ingin saya tulis dalam entri ini adalah tentang novel ringan. Kadang-kadang orang panggil juga novel popular, remaja atau lagi kejam picisan. Adakah benar? Adakah benar yang berat-berat dan serius itu bagus dan yang ringan-ringan itu tak bagus? Saya fikir saya tak sangat menulis ringan, kecuali di blog ini. Sebab ringan buat saya bosan. Saya mahu yang berat-berat. Kadang-kadang buat kita tak terpikul. Ringan dalam takrif kita selalu menjadi klise. Oleh kerana ia selalu diulang-ulang, ia mudah dihadam.

Tapi siapa kata yang ringan itu sampah atau tak berguna? Hari ini, saya rasa sebagai seorang penulis 'propaganda', yang menulis kerana ingin menyogokkan sesuatu pandangan yang kita percaya benar, medium bukanlah masalah. Idea tidak terikat dengan medium. Idea itu bebas sepenuhnya. Idea adalah mistik dan jampi serapah.

Diwali semalam selain menghadiri rumah terbuka adik ipar, saya asyik menulis. Saya menanam cita-cita baru yang saya simpan sejak terbaca semula fasal Sekuntum Duri, dialog dalam alam maya ini antara Wan dan penulisnya. Idea asas novel itu amat menarik minat saya walau pun tidak pernah pun, walau sekali menyentuh kulitnya, apatah lagi membacanya. Ia kisah laki-laki yang tidak boleh menerima kenyataan bahawa teman wanitanya tidak lagi virgin, ah, ha, ha!

Saya pernah pinjam judul itu sebagai bab dalam sebuah novel bersiri saya 'Kan Kurangkul Cupid di Satu@Arah (tidak lagi beroperasi) di Satu@rah atau dikenali juga sebagai Arahkiri suatu masa lalu. Semalam saya berbicara dengan isteri tentang novel yang ingin saya tulis. Saya mendapat semangat apabila seorang teman menyarankan saya menulis novel waktu bersimposium di Kuantan tak lama lalu. Kata isteri saya watak perempuannya mesti cantik dan kaya. Baru orang suka baca. Formula itu betul, tetapi sampai bila? Adakah selera orang Malaya tidak akan berubah?

Saya separuh loya juga menulis bab pertama novel ini. Ia saya beri nama Sekuntum Kumbang. Juga dek ilham judul novel Indonesia itu. Kononnya diterbitkan semula oleh sebuah penerbitan besar di sana. Gramedia kalau tak salah saya. Saya akan cari bulan 12 ini di Jakarta. Sekuntum Kumbang keterbalikan longgar daripada Sekuntum Duri. Tentang laki-laki yang tidak lagi teruna. Ha, ha, ha! Orang lelaki ni ceritalah tajuk apa pun, kesimpulannya mesti fasal seks juga.

Oh, komputer saya hang bila cuba buka gambar Sumpah Pemuda ala-ala sephia dari Blog Topan Hidayat. So, jangan buka, rasanya tak ada gambar blue pun.


Gambar hiasan dari http://kampoeng.blogspirit.com/images/medium_sumpahpemuda2.2.jpg

IKLAN

Terdapat ralat dalam alat ini

Label

Personal (47) Filem (42) Politik (32) Budaya (21) Sastera (21) Kreatif (16) Agama (15) Blogzine republik KATA (14) Artikel (11) Buku (11) Jalan Telawi (11) Meor Yusof Aziddin (11) Pekak (11) Pendidikan (9) Pencerahan (8) Sejarah (8) Cinta (7) Kewartawanan (7) Lagu (7) Sajak (7) Bahasa (6) Belasungkawa (6) Jimadie Shah Othman (6) Media (6) Teater (6) Blog Foto (5) Deaf Cultures (5) Fiksyen (5) MySL (5) Subversif (5) Anwar Ibrahim (4) Foto (4) Islam (4) Komuniti Pekak (4) Lao Zi (4) Maskara (4) Puisi (4) Tao (4) society (4) Adi Putra (3) Bahasa Isyarat (3) Carutan (3) Cerpen (3) Folk (3) Kemanusiaan (3) Metafizik (3) Rumah Pena (3) A Samad Ismail (2) Ahmad Kamal Abu Bakar (2) Aidil Fitri (2) Amin Iskandar (2) Anugerah Khatulistiwa (2) BN Perikatan (2) Catatan Pinggir (2) Daiyan Trisha (2) Demo (2) Drama (2) Etika (2) Gambar (2) Hamsad Rangkuti (2) Ili Farhana (2) Islam dan Pluralisme (2) Jepun (2) Karam Sikh (2) Komedi (2) Maskara 7 (2) Mikon (2) Mingguan Wasilah (2) Novel (2) PRU 12 (2) Pantun (2) Pas (2) Pramoedya Ananta Toer (2) Sastera Underground (2) Seni Multimedia (2) Seni Persembahan (2) Soceity (2) Sosial (2) Tanggapan (2) Tidak dikategorikan (2) Travelog (2) Utusan Malaysia (2) Yahudi (2) lagu raya (2) pop (2) sam ahmad (2) 'Mantan' Sasterawan Negara (1) 10 x 10: 100 Minutes to Change the World (1) 127 Hours (1) 1957: Hati Malaya (1) 1998 (1) 300 (1) 9 Naga (1) A. Samad Said (1) AEI (1) Ahadiat Akashah (1) Al-Hidayah (1) Allah (1) Amerika Syarikat (1) Amiena Rev (1) Ana Raffali (1) Antara-Agama (1) Apuke (1) Aron Ralston (1) Ashutosh Gowarika (1) Astro (1) BERSIH (1) Balik Pulau (1) Berhala (1) Berita Harian (1) Bibir Dalam Pispot (1) Black 14 (1) Blog (1) Bumi Manusia (1) Bunyi (1) Chairil Anwar (1) Chamil Wariya (1) China (1) Cowboys and Aliens (1) DAP (1) Danny Boyle (1) Datuk (1) Democrat (1) Demonstrasi (1) Denias (1) Dominic Sena (1) Ezam Mohd Noor (1) Fikh Wanita (1) Free Burma (1) Fun (1) GAPENA (1) Gangguan Teksual (1) Gerak (1) Goenawan Mohamad (1) HINDRAF (1) Harry Potter (1) Hassan Abdul Karim (1) Hindi (1) Hollowood (1) Hollywood (1) Ibrani (1) Interview (1) Istana (1) James Franco (1) Jodha (1) KTBM (1) Kakiscript Playwright Competition (1) Karya (1) Katholik (1) Keadilan (1) Kebab Connection (1) Kebebasan Kreatif (1) Komputer (1) Komrad (1) Korea (1) Kristian (1) Kung Fu Dunk (1) La Nuit des Caligraphes (1) Makanan (1) Malaysian Book of Records (1) Mamat Khalid (1) Man Laksa (1) Manga (1) Manifesto (1) Mary Magdalena (1) Mat Sentul (1) Melaka (1) Merdeka (1) Muzik (1) Napoleon (1) Naskhah (1) Negaraku (1) Negarakuku (1) Nick Murphy (1) Nicolas Cage (1) Nopen (1) Novel bersiri (1) Obama (1) P. Ramlee (1) PKN (1) PKR (1) PRM (1) Pakatan (1) Pantoum (1) Papua (1) Pemanasan global (1) Pena (1) Pendidikan Khas (1) Penulis (1) Pilihan Raya (1) Politik Baru YB J (1) Potret (1) Prima (1) Progresive Folk (1) Promosi (1) Psikologi (1) Puchong (1) Pulau Pinang (1) Pushna (1) Rajinikhan (1) Rasuah (1) Razak Moheidin (1) Reformasi (1) Republican (1) Revolusi Kebudayaan (1) Ria (1) Rise of the Planet of the Apes (1) Rock (1) Ron Howard (1) Rudi Soedjarwo (1) Sarawak (1) Sasterawan Negara (1) Satira (1) Season of the Witch (1) Semusim di Neraka (1) Shah Rukh Khan (1) Shamsiah Mohd No (1) Sharif Shaa'ri (1) Shuffle (1) Siasah (1) Sivaji the Boss (1) Soekarno (1) Sosialis (1) SoundCloud (1) Subbudaya (1) Sucker Punch (1) Sukan (1) Syed Husin Ali (1) TV Realiti (1) Taiwan (1) Teman Muhasabah (1) The Da Vinvi Code (1) The Last Life in Universe (1) The Warlords (1) Turki (1) Umno (1) Umno PKR (1) Video (1) Wayang Pacak (1) Woman On Top (1) Xiu Xiu (1) Yeshoshafat Harkabi (1) Yusmadi Yusoff (1) Zack Snyder (1) Zaid Ibrahim (1) adiwira (1) arahkiri (1) berani bercinta (1) dendang buat ibu (1) duta solaris (1) entri yang pernah ditarik balik (1) gig (1) ingin jadi manusia (1) instrumental (1) iseekmusic (1) kotak hitam 5.0 (1) malay mail (1) moi last von (1) puisi jadi senjata (1) ramadan (1) satuarah (1) single (1) zulfikar samsuri (1)