IKLAN

Cari Blog Ini

Isnin, November 05, 2007

"Seribu cara menggertak kucing"

1. Seks

Saya teringat bidalan yang selalu disebut mantan bos yang kami sebut Dato' Saleh, "the are many ways to scare a cats". Saya suka menterjemahkannya dengan "ada seribu cara menggertak kucing". Membaca komentar-komentar En. Karam mengingatkan saya kepada bidalan Inggeris tersebut. En. Karam cuba menggertak kami dengan carutan-carutannya dengan hujah-hujah yang berkaitan seks. Nadanya kerap bernada politik akhir-akhir ini.

Komen-komen beliau itu kebetulan pula sebahagiannya sama dengan pandangan-pandangan saya secara peribadi. Oleh itu, sudah tentu saya menyokongnya. Antaranya ketidakselesaan beliau terhadap Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan usikan-usikan terhadap kekuasaan politik negara. Aku ada mengagak pada mulanya, sebahagian besar pembacaannya sekitar disiplin psikologi. Kerana itu banyak benda dikaitkan dengan seks.

Di balik carutan-carutan dan makian beliau, ada satu hipotesis yang aku kira menarik: Seks bahaya, apabila ia menjadi perancangan. Mungkin beliau boleh menulis lebih lanjut tentang perkara ini.

Minggu lalu, secara kebetulan saya berborak dengan seorang pensyarah Universiti Malaya (UM) yang katanya datang dengan Dato' Latiff. Saya kita kenal dia dan kami pun tidak berkenalan. Cuma kebetulan makan tengah hari semeja di Taman Budaya Pahang.

Kata dia, "Freaud kata, dulu waktu kecil saya tak cukup menetek, sebab tu saya hisap benda lain bila dah tua. Saya hisap rokok," katanya.

Panjang juga kami berborak. Tetapi dia tak sebut pun pasal En. Karam, Mikon dan fasal alam blog. Nampaknya penulis blog ni sebenarnya syok sendiri saja. Orang tak kenal pun.


2. "Dialog hantu"

Malam terakhir di Kuantan ketika menghadiri Simposium Penulis Pelbagai Kaum Dewan Bahasa dan Pustaka, saya tidur lewat. Saya menghadiri "diolog hantu". Saya namakan begitu sebab orang-orangnya secara kebetulan pakai baju hitam macam orang minyak dan bercakap-cakap dalam gelap. Dialog hantu adalah dialog yang tidak dirancang.

Salah satu kritikan saya terhadap "sastera perpaduan" adalah nada muslihatnya yang tinggi. Sastera perpaduan kerap ditunggang pemerintah untuk kepentingannya sendiri. Tak ada makna lain kecuali menunjukkan bahawa rakyat kita termasuk penulis bersatu padu dan Dasar Integrasi Nasional itu berhasil. Padahal ada seribu masalah berasaskan perkauman muncul dan disapu di bawah karpet merah. Namewee, dalam satu sudut, kata saya malam itu, sambil teguk air sirap, "ia adalah lambang sikap Cina yang berselindung". Cuma budak muda ini pilih menyuarakannnya tetapi tidak Cina di Kaki Bukit, Perlis.

Hakikatnya tetap sama. Chauvanisme Cina itu masih mekar. Sastera yang diatasnamakan perpaduan adalah "bunga plastik", provok saya. Hairan saya memikirkan, biasanya kata "perpaduan" cuma popular di negara komunis, macam Mao Zedong. Dia guna perkataan ini sebab nak tunjukkan dia pandai mentadbir. Oleh itu semua orang bersatu-padu.

Dalam masa yang sama katakan bahawa akhirnya puisi-puisi digubah untuk memberhalakan pemimpin. Tak ubah macam zaman Jahiliah. Tak kiralah pemimpin itu rasuah, korup, pembohong, menindas atau sekolah sampai darjam enam.

Dialog hantu akhirnya tamat begitu saja. Oleh kerana tidak ada mukadimah, jadi tidak perlulah khatimah. Dan saya ada dua hutang: (1) Sebuah penerbitan minta saya tulis untuk siarannya dan (2) saya memang berniat menulisnya dalam Republik Kata yang akan datang. Tengoklah.

3. Isnin

Saya akan jawab komen kawan-kawan di notice board dalam entri ini.

Dan hari ini Isnin. Saya bekerja hari ini. Kata En. Karam, saya pemalas. Mungkin betul. Mungkin juga dia rajin. Bahkan sangat rajin. Oleh itu, saya cadangkan kepada raja-raja Melayu bagilah pingat PJK ke, PJN kepada mamat keling ni. Sebab dia rajin. Bahkan sangat rajin. Dia tak cuti pada hari Ahad walau pun kata dia dia tak kerja. Ini adalah salah sebuah keajaiban zaman moden.

Oleh itu, sanjunglah En. Karam sebelum dia karam di lautan sepi. Ha, ha, ha! (Suka benar kita semua usik En. Karam.) Aku fikir Mikon tak akan datang ke kubur Cina seperti yang dicabar oleh Karam Sikh. Mikon mungkin akan tamatkan blog dia dan kembali menjadi anarkis sepenuhnya. Oh, saya ini semi-anarkis. Anarkis cara amatur-amatur.

En. Question dah tampilkan separuh identitinya Baguslah. Saya dah kata, orang Malaysia ni berani-berani. Selamat datang juga kepada orang baru yang nak jadi 'askar wataniah' dalam perang Karam-Mikon. Selamat datang Aduhaiku, Anjan, dan Encik Malaysia.

Kamu semua ni dogollah. Dengarlah nasihat Encik Malaysia, walau pun ditujukan kepada Haris, boleh juga jadi pedoman untuk semua, "hoi [H]aris, guna bahasa [M]elayu la."


Sumber gambar: http://www.swapmeetdave.com/Humor/Cats/CatHat1.jpg

IKLAN

Terdapat ralat dalam alat ini

Label

Personal (47) Filem (42) Politik (32) Budaya (21) Sastera (21) Kreatif (16) Agama (15) Blogzine republik KATA (14) Artikel (11) Buku (11) Jalan Telawi (11) Meor Yusof Aziddin (11) Pekak (11) Pendidikan (9) Pencerahan (8) Sejarah (8) Cinta (7) Kewartawanan (7) Lagu (7) Sajak (7) Bahasa (6) Belasungkawa (6) Jimadie Shah Othman (6) Media (6) Teater (6) Blog Foto (5) Deaf Cultures (5) Fiksyen (5) MySL (5) Subversif (5) Anwar Ibrahim (4) Foto (4) Islam (4) Komuniti Pekak (4) Lao Zi (4) Maskara (4) Puisi (4) Tao (4) society (4) Adi Putra (3) Bahasa Isyarat (3) Carutan (3) Cerpen (3) Folk (3) Kemanusiaan (3) Metafizik (3) Rumah Pena (3) A Samad Ismail (2) Ahmad Kamal Abu Bakar (2) Aidil Fitri (2) Amin Iskandar (2) Anugerah Khatulistiwa (2) BN Perikatan (2) Catatan Pinggir (2) Daiyan Trisha (2) Demo (2) Drama (2) Etika (2) Gambar (2) Hamsad Rangkuti (2) Ili Farhana (2) Islam dan Pluralisme (2) Jepun (2) Karam Sikh (2) Komedi (2) Maskara 7 (2) Mikon (2) Mingguan Wasilah (2) Novel (2) PRU 12 (2) Pantun (2) Pas (2) Pramoedya Ananta Toer (2) Sastera Underground (2) Seni Multimedia (2) Seni Persembahan (2) Soceity (2) Sosial (2) Tanggapan (2) Tidak dikategorikan (2) Travelog (2) Utusan Malaysia (2) Yahudi (2) lagu raya (2) pop (2) sam ahmad (2) 'Mantan' Sasterawan Negara (1) 10 x 10: 100 Minutes to Change the World (1) 127 Hours (1) 1957: Hati Malaya (1) 1998 (1) 300 (1) 9 Naga (1) A. Samad Said (1) AEI (1) Ahadiat Akashah (1) Al-Hidayah (1) Allah (1) Amerika Syarikat (1) Amiena Rev (1) Ana Raffali (1) Antara-Agama (1) Apuke (1) Aron Ralston (1) Ashutosh Gowarika (1) Astro (1) BERSIH (1) Balik Pulau (1) Berhala (1) Berita Harian (1) Bibir Dalam Pispot (1) Black 14 (1) Blog (1) Bumi Manusia (1) Bunyi (1) Chairil Anwar (1) Chamil Wariya (1) China (1) Cowboys and Aliens (1) DAP (1) Danny Boyle (1) Datuk (1) Democrat (1) Demonstrasi (1) Denias (1) Dominic Sena (1) Ezam Mohd Noor (1) Fikh Wanita (1) Free Burma (1) Fun (1) GAPENA (1) Gangguan Teksual (1) Gerak (1) Goenawan Mohamad (1) HINDRAF (1) Harry Potter (1) Hassan Abdul Karim (1) Hindi (1) Hollowood (1) Hollywood (1) Ibrani (1) Interview (1) Istana (1) James Franco (1) Jodha (1) KTBM (1) Kakiscript Playwright Competition (1) Karya (1) Katholik (1) Keadilan (1) Kebab Connection (1) Kebebasan Kreatif (1) Komputer (1) Komrad (1) Korea (1) Kristian (1) Kung Fu Dunk (1) La Nuit des Caligraphes (1) Makanan (1) Malaysian Book of Records (1) Mamat Khalid (1) Man Laksa (1) Manga (1) Manifesto (1) Mary Magdalena (1) Mat Sentul (1) Melaka (1) Merdeka (1) Muzik (1) Napoleon (1) Naskhah (1) Negaraku (1) Negarakuku (1) Nick Murphy (1) Nicolas Cage (1) Nopen (1) Novel bersiri (1) Obama (1) P. Ramlee (1) PKN (1) PKR (1) PRM (1) Pakatan (1) Pantoum (1) Papua (1) Pemanasan global (1) Pena (1) Pendidikan Khas (1) Penulis (1) Pilihan Raya (1) Politik Baru YB J (1) Potret (1) Prima (1) Progresive Folk (1) Promosi (1) Psikologi (1) Puchong (1) Pulau Pinang (1) Pushna (1) Rajinikhan (1) Rasuah (1) Razak Moheidin (1) Reformasi (1) Republican (1) Revolusi Kebudayaan (1) Ria (1) Rise of the Planet of the Apes (1) Rock (1) Ron Howard (1) Rudi Soedjarwo (1) Sarawak (1) Sasterawan Negara (1) Satira (1) Season of the Witch (1) Semusim di Neraka (1) Shah Rukh Khan (1) Shamsiah Mohd No (1) Sharif Shaa'ri (1) Shuffle (1) Siasah (1) Sivaji the Boss (1) Soekarno (1) Sosialis (1) SoundCloud (1) Subbudaya (1) Sucker Punch (1) Sukan (1) Syed Husin Ali (1) TV Realiti (1) Taiwan (1) Teman Muhasabah (1) The Da Vinvi Code (1) The Last Life in Universe (1) The Warlords (1) Turki (1) Umno (1) Umno PKR (1) Video (1) Wayang Pacak (1) Woman On Top (1) Xiu Xiu (1) Yeshoshafat Harkabi (1) Yusmadi Yusoff (1) Zack Snyder (1) Zaid Ibrahim (1) adiwira (1) arahkiri (1) berani bercinta (1) dendang buat ibu (1) duta solaris (1) entri yang pernah ditarik balik (1) gig (1) ingin jadi manusia (1) instrumental (1) iseekmusic (1) kotak hitam 5.0 (1) malay mail (1) moi last von (1) puisi jadi senjata (1) ramadan (1) satuarah (1) single (1) zulfikar samsuri (1)