IKLAN

Cari Blog Ini

Rabu, Disember 26, 2007

Tentang perempuan yang mencucuk puting teteknya dengan duri kawat

Baru tadi saya keluar minum (lagi). Minum kopi, bukan minum arak. Perempuan yang tidur di katil saya selalu mempersoalkan aksi ini. Baru tadi, sangat-sangat baru, sesudah menulis diari (diari off line ya, yang sangat-sangat peribadi dan ber-password), saya ke dapur dan minum jus oren asli Feel Fresh dan merokok, perempuan itu menyoal, “tadi bukankah you dah keluar minum (minum kopi, bukan minum arak)?”

Belum sempat saya menjawab, saya juga tidak berniat untuk itu, dia menyoal lagi, “bila you balik?”

Saya kata, “sudah dua jam.”

Sebenarnya lebih kurang satu jam 40 minit.

Perempuan barangkali tidak dapat memahami maksud “minum”. Minum bagi saya bukanlah sekadar segelas kopi atau Nescaffe atau teh tarik yang diminum berselang-selang dengan sebatang rokok sambil menonton kopi di kedai mamak. Minum adalah lebih daripada itu.

Aksi ini sebenarnya menajamkan pikiran kita, meramahkan kita dengan dunia, alam. Kedai kopi adalah medan diskusi dan terapi diri. Segelas teh tarik selalu membahagiakan daripada apa jua masalah di dunia ini. Inilah yang perempuan-perempuan di atas katil tidak dapat fahami. Mereka hanya faham bagaimana make up setengah jam untuk menutup muka yang sedia tidak cantik.

2
Hari ini saya telah membuang semua koleksi CD filem saya. Saya buka rumah sampah yang busuk di tingkat 16 pangsapuri tempat saya duduk, saya humban semuanya dalam tong hijau dalam bilik itu. Saya lega. Ia sepatutnya telah lama menjadi sampah. Koleksi itu termasuklah filem Siam The Last Life in Universe dan Black (Hindi)yang bertahun-tahun saya simpan.

Cuti hari Natal ini telah saya habiskan dengan menonton kembali filem-filem Mamat Khalid dan Mat Sentul. Antara filem yang terus mengesankan saya adalah Man Laksa dan Rock. Lawak-lawak bodoh sutradara versetail ini mengingatkan saya kepada akting P. Ramlee dan kawan-kawannya. Lawak bodohnya adalah yang paling segar dan original. Lawak bodohnya benar-benar bodoh. Tetapi bodohnya bolehlah dikelaskan sebagai bodoh Abu Nawas. Tidak seperti 'bodoh' Prof. Razak Moheidin dan yang seangkatan dengannya.

Dan tadi di kedai kopi, kami mengimbau pengalaman bahagia menonton filem-filem Mamat Khalid dan Mat Sentul. Dan untuk beliau, bagi tahun ini, saya iktiraf beliau sebagai pengarah terbaik untuk tahun ini, bukannya Khabir Bahtia (ejaan namanya barangkali salah) yang menghasilkan Cinta yang 'cantik' tetapi hancur wal lebur daripada aspek plot dan content itu.

Tadi petang juga saya telah membakar semua koleksi cerpen-cerpen saya yang sebahagian besarnya belum pernah tersiar di mana-mana. Saya muatkan dalam bonet kereta dan bawa ke tepi lombong. Saya cucuh api. Saya puas. Semua ini sampah, kering imaginasi, macam cerpen-cerpen dalam Berita Harian, Mingguan Malaysia dan Dewan Sastera. Ini adalah tanda tribute saya untuk Hamsad Rangkuti. Hari itu saya telah membaca sebuah cerpennya yang berjudul “Maukah Engkau Menghapuskan Kesan Bibirnya di Bibirku dengan Bibirmu” dan saya lantas jatuh terduduk.

Hari ini, tiga lagi cerpen pemenang Anugerah Khatulistiwa 2004 itu saya halusi dan dua daripadanya amat mengesankan saya. Namun, dalam enti ini, biar disebutkan satu saja, sebuah cerita tentang laki-laki miskin yang telan gelang emas dalam kole berisi tahi sebanyak tiga kali.
Seorang laki-laki diberkas polisi atas tuduhan mencuri. Barang yang dicuri itu ditelannya. Dan mereka punya saksi. Polisi memaksanya makan julap dan papaya. Dan dia diberi sebuah kole untuk menadah najisnya. Setiap kali dia berak dan kole itu penuh, polisi akan mengkuis-kuis najisnya dengan sebatang lidi. Tetapi setelah beberapa kole dikuis, tidak ada gelang emas itu. Maka si penuduh menarik balik tuduhannya. Pertama kerana ia sesungguhnya merasa kasihan dan kedua, ia yakin ia barangkali tersilap.

Di dalam teksi, laki-laki itu mengucapkan terima kasih berulang kali. Katanya, “telah tiga kali gelang emas itu jatuh ke dalam kole, dan tiga kali jugalah aku menelannya kembali,” katanya.

“Isteri aku sakit dan dokter minta daripadaku biaya yang amat besar. Aku orang miskin dan aku terpaksa melakukan semua ini,” kata si maling lagi.

“Pergilah engkau segera sebelum aku berubah fikiran,” kata saksi palsu itu kembali.

Cerpen ini mengingatkan saya kepada sebuah cerpen Banggla dalam antologi Pushna. Juga cerita tentang kemiskinan yang melingkari manusia-manusia yang kerana itu mereka menjadi kerdil. Seorang perempuan miskin yang tidak lagi punya susu, tubuhnya kurus, susunya kering, dia terlalu miskin telah mencucuk puting teteknya dengan duri kawat. Maka berdarahlah kedua puting itu. Dan dengan darah itulah dia menetekkan anaknya yang kelaparan.

Inilah cerpen yang paling 'Islamik' yang pernah saya baca. Kamu yang kononnya menulis cerpen-cerpen Islam itu, tidak pernah pun aku baca tulisan sebaik itu. Kamu hanya menulis syarahan agama dan khutbah Jumaat yang membosankan. Kamu kering dengan imaginasi seperti tetek perempuan Benggal yang kurus.

Maaflah membebel pagi-pagi buta ini. Jangan ambil hati. Saya kan baru saja lepas minum. Minum kopi ya, bukan minum arak. Lagi pun, saya hanya makan tapai beras, tidak pernah pun, walau sekali, ambil alkohol selain itu.

P/s: Puting tetek adalah puting tetek, adalah istilah Sains tentang organ manusia. Seperti Dr. Thambi ulas fasal penyakit kote dalam Harian Metro. Bukan lucah, bukan erotis macam Mitos Sperma Amerika yang jahiliah tu.

IKLAN

Terdapat ralat dalam alat ini

Label

Personal (47) Filem (42) Politik (32) Budaya (21) Sastera (21) Kreatif (16) Agama (15) Blogzine republik KATA (14) Artikel (11) Buku (11) Jalan Telawi (11) Meor Yusof Aziddin (11) Pekak (11) Pendidikan (9) Pencerahan (8) Sejarah (8) Cinta (7) Kewartawanan (7) Lagu (7) Sajak (7) Bahasa (6) Belasungkawa (6) Jimadie Shah Othman (6) Media (6) Teater (6) Blog Foto (5) Deaf Cultures (5) Fiksyen (5) MySL (5) Subversif (5) Anwar Ibrahim (4) Foto (4) Islam (4) Komuniti Pekak (4) Lao Zi (4) Maskara (4) Puisi (4) Tao (4) society (4) Adi Putra (3) Bahasa Isyarat (3) Carutan (3) Cerpen (3) Folk (3) Kemanusiaan (3) Metafizik (3) Rumah Pena (3) A Samad Ismail (2) Ahmad Kamal Abu Bakar (2) Aidil Fitri (2) Amin Iskandar (2) Anugerah Khatulistiwa (2) BN Perikatan (2) Catatan Pinggir (2) Daiyan Trisha (2) Demo (2) Drama (2) Etika (2) Gambar (2) Hamsad Rangkuti (2) Ili Farhana (2) Islam dan Pluralisme (2) Jepun (2) Karam Sikh (2) Komedi (2) Maskara 7 (2) Mikon (2) Mingguan Wasilah (2) Novel (2) PRU 12 (2) Pantun (2) Pas (2) Pramoedya Ananta Toer (2) Sastera Underground (2) Seni Multimedia (2) Seni Persembahan (2) Soceity (2) Sosial (2) Tanggapan (2) Tidak dikategorikan (2) Travelog (2) Utusan Malaysia (2) Yahudi (2) lagu raya (2) pop (2) sam ahmad (2) 'Mantan' Sasterawan Negara (1) 10 x 10: 100 Minutes to Change the World (1) 127 Hours (1) 1957: Hati Malaya (1) 1998 (1) 300 (1) 9 Naga (1) A. Samad Said (1) AEI (1) Ahadiat Akashah (1) Al-Hidayah (1) Allah (1) Amerika Syarikat (1) Amiena Rev (1) Ana Raffali (1) Antara-Agama (1) Apuke (1) Aron Ralston (1) Ashutosh Gowarika (1) Astro (1) BERSIH (1) Balik Pulau (1) Berhala (1) Berita Harian (1) Bibir Dalam Pispot (1) Black 14 (1) Blog (1) Bumi Manusia (1) Bunyi (1) Chairil Anwar (1) Chamil Wariya (1) China (1) Cowboys and Aliens (1) DAP (1) Danny Boyle (1) Datuk (1) Democrat (1) Demonstrasi (1) Denias (1) Dominic Sena (1) Ezam Mohd Noor (1) Fikh Wanita (1) Free Burma (1) Fun (1) GAPENA (1) Gangguan Teksual (1) Gerak (1) Goenawan Mohamad (1) HINDRAF (1) Harry Potter (1) Hassan Abdul Karim (1) Hindi (1) Hollowood (1) Hollywood (1) Ibrani (1) Interview (1) Istana (1) James Franco (1) Jodha (1) KTBM (1) Kakiscript Playwright Competition (1) Karya (1) Katholik (1) Keadilan (1) Kebab Connection (1) Kebebasan Kreatif (1) Komputer (1) Komrad (1) Korea (1) Kristian (1) Kung Fu Dunk (1) La Nuit des Caligraphes (1) Makanan (1) Malaysian Book of Records (1) Mamat Khalid (1) Man Laksa (1) Manga (1) Manifesto (1) Mary Magdalena (1) Mat Sentul (1) Melaka (1) Merdeka (1) Muzik (1) Napoleon (1) Naskhah (1) Negaraku (1) Negarakuku (1) Nick Murphy (1) Nicolas Cage (1) Nopen (1) Novel bersiri (1) Obama (1) P. Ramlee (1) PKN (1) PKR (1) PRM (1) Pakatan (1) Pantoum (1) Papua (1) Pemanasan global (1) Pena (1) Pendidikan Khas (1) Penulis (1) Pilihan Raya (1) Politik Baru YB J (1) Potret (1) Prima (1) Progresive Folk (1) Promosi (1) Psikologi (1) Puchong (1) Pulau Pinang (1) Pushna (1) Rajinikhan (1) Rasuah (1) Razak Moheidin (1) Reformasi (1) Republican (1) Revolusi Kebudayaan (1) Ria (1) Rise of the Planet of the Apes (1) Rock (1) Ron Howard (1) Rudi Soedjarwo (1) Sarawak (1) Sasterawan Negara (1) Satira (1) Season of the Witch (1) Semusim di Neraka (1) Shah Rukh Khan (1) Shamsiah Mohd No (1) Sharif Shaa'ri (1) Shuffle (1) Siasah (1) Sivaji the Boss (1) Soekarno (1) Sosialis (1) SoundCloud (1) Subbudaya (1) Sucker Punch (1) Sukan (1) Syed Husin Ali (1) TV Realiti (1) Taiwan (1) Teman Muhasabah (1) The Da Vinvi Code (1) The Last Life in Universe (1) The Warlords (1) Turki (1) Umno (1) Umno PKR (1) Video (1) Wayang Pacak (1) Woman On Top (1) Xiu Xiu (1) Yeshoshafat Harkabi (1) Yusmadi Yusoff (1) Zack Snyder (1) Zaid Ibrahim (1) adiwira (1) arahkiri (1) berani bercinta (1) dendang buat ibu (1) duta solaris (1) entri yang pernah ditarik balik (1) gig (1) ingin jadi manusia (1) instrumental (1) iseekmusic (1) kotak hitam 5.0 (1) malay mail (1) moi last von (1) puisi jadi senjata (1) ramadan (1) satuarah (1) single (1) zulfikar samsuri (1)