IKLAN

Cari Blog Ini

Isnin, Februari 25, 2008

Tentang KLku sampai KL Drift (dan Duyung)

Teater KLku Kembang Layarku (PRE-EDIT)

Asalnya mahu naik motosikal. Tetapi memandangkan kata Emme, (1) motosikal itu membahayakan, (2) “tak penat ke bawak motor jauh-jauh?” dan (3) “Nak hujan,” kata Arul, ketika tersempak di luar dCafe; saya batalkan perancangan itu.

Asalnya juga (sorry, jadi cerita asal-usul pula) mahu ke MTC @ Malaysian Tourisme Centre (yang dekat Saloma Bistro tu) untuk menonton Cerita di Zoo tetapi tadi pagi ketika membelek Berita Harian, macam ada magnet pada nama Fauziah Nawi yang mengarahkan sebuah teater berjudul KLku Kembang Layarku sempena Sambutan Hari Wilayah.

Kami (saya dan teman-teman) buat keputusan melencong ke sana. Selepas itu saya boleh rebiu dan dapat duit. Tambahan lagi masuk percuma. Berbaloi. Apa lagi kami mau dalam dunia ini, berhibur dan kemudian dibayar untuk itu. Memudahkan lagi kerja, dalam dunia teater, Fauziah Nawi itu sudah macam satu jenama tersendiri macam Reebok dan Proton Saga.

Bagi saya, teater ini menarik dilihat daripada aspek falsafah kebebasannya, tentang bagaimana berlaku pemurnian daripada melihat kebebasan yang mesti punya batasan kepada kebebasan yang hadir bersama tanggungjawap. Dua premis ini sebenarnya mempunyai jurang yanag amat beda.

Sebahagian daripada rebiu tersebut telah saya siapkan. Menarik (teater itu, bukan rebiunya). Kerendahan hati, keramahan dan kejujuran Fauziah Nawi mengharu dan menginsafkan saya. Walau pun banyak kritikan saya terhadap karya ini tetapi Fauziah Nawi tetap ada dalam kamus teater Malaysia, dalam kategorinya, dalam hati saya.

Untuk melengkapkan tulisan itu, saya fikir mahu merujuk Isaiah Berlin dalam Four Essay on Liberty tetapi malangnya buku itu hilang entah ke mana. Sambil-sambil itu terjumpa pula koleksi kartun Zunar Lagak Pak Mahat, adi karya Immanual Kant Apa itu Pencerahan (terjemahan Pauline Fan) dan Ide Quaterly o3, semi-jurnal terbitan majikan lama Open Dialogue Centre (ODC), yang, siri itu bertemakan kebebasan.

Mungkin ini bacaan saya sebelum tidur pagi ini. Hampir jam tiga. Tetapi tangan saya tiba-tiba menggeletar melihat epik Bugis yang terpanjang di dunia I La Galigo (kononnya lebih panjang daripada Mahabhrata) yang diperkenalkan Pak Khalid tahun lalu. Buku itu terlalu luar biasa bagi saya. Hampir setahun, buku tebal itu belum habis dikunyah. Memalukan. Oleh itu, makilah saya, hinalah saya. Saya rela menanggung dosa kerana menjadi bodoh.

* * *

Minggu ini adalah minggu yang membahagiakan. Saya menghabiskan blook You Want a Gum, Sol-Jah? oleh Sinaganaga, Pengalaman Bertuhan karya pengarang-pengarang muda penganut pelbagai agama yang menyajikan agama secara fenomenalogi dan ulang baca buku haram Islam dan Pluralisme. Barangkali pihak berkuasa patut menjelaskan bahagian mana yang haram itu? Hujah apa? Pandangan ulama mana? Mufti Perlis ka Mufti Perak? Asri ka Harussani?

Teman saya Suratno dalam sebuah tulisannya yang dipetik daripada laman web Islam Liberal Indonesia (http://www.islamlib.com/) cuma menjelaskan kepelbagaian makna pluralisme. Dan seperti kita semua maklum, Majelis Ulama Indonesia (MUI) juga menghukum pluralisme itu sebagai haram dalam Islam. Dan Suratno menyoal, kurang lebih (juga ditokok tambah), “saya tidak berniat membuat apa pun komen dan argumentasi terhadap pandangan itu, cuma, bapak memakai makna pluralisme yang mana satu ya?” Dan bagian Suratno bagi saya adalah yang paling tidak haram.

Oh ya, sebuah lagi K-Eight. Tapi itu sudah direbiu. Sila baca Mingguan Wasilah terkini. Empat bintang ya, tapi buat Cik Daun dan rakan-rakan (Sindiket) Sol-Jah, jangan salah faham pula, empat daripada lima belas, bukan daripada lima. Ha, ha, ha!

* * *

Saya ingin menonton tayangan promo KL Drift (entah apa tajuk penuhnya) dan Duyung. Dua tiketnya sudah ditempah daripada Cik Cici, awek UiTM gebu dan manja. Katanya, “nanti ambil di Seksyen 2, Shah Alam.”

Tetapi saya tidak membeli melaluinya, saya cuma memesan. Tak ada kerja aku nak pergi Seksyen 2 semata-mata nak ambil tiket yang cuma berharga RM 10 untuk dua filem.

Mujurlah sekarang aku sudah punya saudara di KL ini. Aku SMS Shahrin, adik aku
yang duduk di Seksyen 7, sekarang menuntut sarjana di Shah Alam dalam bidang fine arts. Kata dia, ada kawan dia jual. Jadi selesailah masalah aku. Bukan ‘ulat’ kan?

Tak ada siapa-siapa nak offer diri menonton bersama aku? Lelaki pun boleh. Tidak, saya bukan gay. Tiket kau bayar sendiri, balik kau yang drive, aku nak relax di sebelah, hisap rokok dan dengar Radio 24 atau Klasik FM. Atau Summer Wine nyanyian semula The Corrs dan Bono. Jangan lebih-lebih, kamu bukan perempuan. So, buat cara menumpang ya!

Ha, ha, ha, tidak, aku bukan orang jenis itu! Aku ingin berbaik-baik dengan kamu semua. Dengan semua orang.

* * *

Iman Arhab. Apalah kamu semua, makna dia pengganas pun kamu sokong. Aku bukan Barisan Nasional atau Umno untuk kamu sokong secara membabi buta.

* * *

Saya ingin ucap selamat. Malam ini saya kurang betul. Mabuk oren dan soya bean. Kawan-kawan semua, andaikan saya mati malam ini, doakanlah kebaikan buat saya di negeri abadi. Amin.

Selamat hari Sabtu.

Hasil foto-foto Khalid sekitar persembahan teater KLku Kembang Layarku di Panggung Bandaraya yang menunjukkan kemajuan boleh dilihat di album web Picasa (bukan Flickr) saya. Entri ini ditulis Ahad awal pagi.

IKLAN

Terdapat ralat dalam alat ini

Label

Personal (47) Filem (42) Politik (32) Budaya (21) Sastera (21) Kreatif (16) Agama (15) Blogzine republik KATA (14) Artikel (11) Buku (11) Jalan Telawi (11) Meor Yusof Aziddin (11) Pekak (11) Pendidikan (9) Pencerahan (8) Sejarah (8) Cinta (7) Kewartawanan (7) Lagu (7) Sajak (7) Bahasa (6) Belasungkawa (6) Jimadie Shah Othman (6) Media (6) Teater (6) Blog Foto (5) Deaf Cultures (5) Fiksyen (5) MySL (5) Subversif (5) Anwar Ibrahim (4) Foto (4) Islam (4) Komuniti Pekak (4) Lao Zi (4) Maskara (4) Puisi (4) Tao (4) society (4) Adi Putra (3) Bahasa Isyarat (3) Carutan (3) Cerpen (3) Folk (3) Kemanusiaan (3) Metafizik (3) Rumah Pena (3) A Samad Ismail (2) Ahmad Kamal Abu Bakar (2) Aidil Fitri (2) Amin Iskandar (2) Anugerah Khatulistiwa (2) BN Perikatan (2) Catatan Pinggir (2) Daiyan Trisha (2) Demo (2) Drama (2) Etika (2) Gambar (2) Hamsad Rangkuti (2) Ili Farhana (2) Islam dan Pluralisme (2) Jepun (2) Karam Sikh (2) Komedi (2) Maskara 7 (2) Mikon (2) Mingguan Wasilah (2) Novel (2) PRU 12 (2) Pantun (2) Pas (2) Pramoedya Ananta Toer (2) Sastera Underground (2) Seni Multimedia (2) Seni Persembahan (2) Soceity (2) Sosial (2) Tanggapan (2) Tidak dikategorikan (2) Travelog (2) Utusan Malaysia (2) Yahudi (2) lagu raya (2) pop (2) sam ahmad (2) 'Mantan' Sasterawan Negara (1) 10 x 10: 100 Minutes to Change the World (1) 127 Hours (1) 1957: Hati Malaya (1) 1998 (1) 300 (1) 9 Naga (1) A. Samad Said (1) AEI (1) Ahadiat Akashah (1) Al-Hidayah (1) Allah (1) Amerika Syarikat (1) Amiena Rev (1) Ana Raffali (1) Antara-Agama (1) Apuke (1) Aron Ralston (1) Ashutosh Gowarika (1) Astro (1) BERSIH (1) Balik Pulau (1) Berhala (1) Berita Harian (1) Bibir Dalam Pispot (1) Black 14 (1) Blog (1) Bumi Manusia (1) Bunyi (1) Chairil Anwar (1) Chamil Wariya (1) China (1) Cowboys and Aliens (1) DAP (1) Danny Boyle (1) Datuk (1) Democrat (1) Demonstrasi (1) Denias (1) Dominic Sena (1) Ezam Mohd Noor (1) Fikh Wanita (1) Free Burma (1) Fun (1) GAPENA (1) Gangguan Teksual (1) Gerak (1) Goenawan Mohamad (1) HINDRAF (1) Harry Potter (1) Hassan Abdul Karim (1) Hindi (1) Hollowood (1) Hollywood (1) Ibrani (1) Interview (1) Istana (1) James Franco (1) Jodha (1) KTBM (1) Kakiscript Playwright Competition (1) Karya (1) Katholik (1) Keadilan (1) Kebab Connection (1) Kebebasan Kreatif (1) Komputer (1) Komrad (1) Korea (1) Kristian (1) Kung Fu Dunk (1) La Nuit des Caligraphes (1) Makanan (1) Malaysian Book of Records (1) Mamat Khalid (1) Man Laksa (1) Manga (1) Manifesto (1) Mary Magdalena (1) Mat Sentul (1) Melaka (1) Merdeka (1) Muzik (1) Napoleon (1) Naskhah (1) Negaraku (1) Negarakuku (1) Nick Murphy (1) Nicolas Cage (1) Nopen (1) Novel bersiri (1) Obama (1) P. Ramlee (1) PKN (1) PKR (1) PRM (1) Pakatan (1) Pantoum (1) Papua (1) Pemanasan global (1) Pena (1) Pendidikan Khas (1) Penulis (1) Pilihan Raya (1) Politik Baru YB J (1) Potret (1) Prima (1) Progresive Folk (1) Promosi (1) Psikologi (1) Puchong (1) Pulau Pinang (1) Pushna (1) Rajinikhan (1) Rasuah (1) Razak Moheidin (1) Reformasi (1) Republican (1) Revolusi Kebudayaan (1) Ria (1) Rise of the Planet of the Apes (1) Rock (1) Ron Howard (1) Rudi Soedjarwo (1) Sarawak (1) Sasterawan Negara (1) Satira (1) Season of the Witch (1) Semusim di Neraka (1) Shah Rukh Khan (1) Shamsiah Mohd No (1) Sharif Shaa'ri (1) Shuffle (1) Siasah (1) Sivaji the Boss (1) Soekarno (1) Sosialis (1) SoundCloud (1) Subbudaya (1) Sucker Punch (1) Sukan (1) Syed Husin Ali (1) TV Realiti (1) Taiwan (1) Teman Muhasabah (1) The Da Vinvi Code (1) The Last Life in Universe (1) The Warlords (1) Turki (1) Umno (1) Umno PKR (1) Video (1) Wayang Pacak (1) Woman On Top (1) Xiu Xiu (1) Yeshoshafat Harkabi (1) Yusmadi Yusoff (1) Zack Snyder (1) Zaid Ibrahim (1) adiwira (1) arahkiri (1) berani bercinta (1) dendang buat ibu (1) duta solaris (1) entri yang pernah ditarik balik (1) gig (1) ingin jadi manusia (1) instrumental (1) iseekmusic (1) kotak hitam 5.0 (1) malay mail (1) moi last von (1) puisi jadi senjata (1) ramadan (1) satuarah (1) single (1) zulfikar samsuri (1)